Nochtans wekt het lezen van de technische fiche maar weinig emoties op. Een aluminium kader, een monoscock veersysteem, en een versie met ABS. Niet echt voldoende om van in de wolken te zijn. Niet alle concurrenten hebben een kader in aluminium, dat is ook waar, maar de ABS zit er bij iedereen wel aan te komen. De GSR heeft de typische Japanse look met een naar voren leunend profiel, een gesofistikeerd koplamp, laterale luchtinlaten en met een hoog passagierszadel. Op mechanisch vlak zijn er ook geen grote verrassingen, ze gebruiken nog altijd de watergekoelde viercilinder van de GSX-R750 van 2005.
Mooie look
De mooie velg vooraan is voorzien van twee zwevende remschijven van 310 mm met Tokico remklauwen. Het achterwiel krijgt een remschijf van 240 mm met Nissin remklauw. Het zadel voor de passagier is alles behalve comfortabel en staat heel hoog, maar is wel voorzien van een kleine opbergruimte. Een ander heel positief punt is een bijzonder goed en leesbaar dashboard, iets we wat nog maar zeldzaam zien bij moderne modellen zoals bij Honda of Ducati. Het dashboard is voorzien van een grote toerenteller en een digitaal scherm dat de snelheid, versnelling, motortemperatuur, tankinhoud en het uur weergeeft. Enkel over de bedieningsknoppen zouden we wat opmerkingen kunnen maken, maar ook dat is spijtig genoeg geen uitzondering meer. De algemene look is niet echt verrassend te noemen, maar zal bij de fans van het genre wel degelijk in de smaak vallen, ondanks enkele ontgoochelende assemblages.
Eenvoudig maar doeltreffend
Zoals verwacht is er met dit model zo goed als geen aanpassingsperiode nodig. De zithouding is goed, maar blijkt uiteindelijk toch wat vermoeiend en oncomfortabel uit te vallen. Het zadel is echt hard en veeleisend om de hooggeplaatste voetsteunen gemakkelijk te gebruiken, zonder de benen overdreven te moeten plooien. Na een uurtje rijden laten onze knieën dat duidelijk merken en is een pauze geen overdreven luxe. Het stuur is ook niet van de mooiste, net zoals de monoshock, en geven een "goedkope" indruk. Dat heeft echter geen impact op de werkelijke kwaliteiten van deze GSR, maar waarschijnlijk wel op het ego van zijn eigenaar!
Enthousiaste motor
Wat is het toch spijtig dat ons achterwerk zo snel achter een pause vraagt, want de motor heeft ons echt kunnen overtuigen. Optrekken uit lage toerentallen in zesde versnelling gaat vlot en zonder tegensputteren. Vanaf 4.000 tr/min komt het vermogen los, om het hoogtepunt te bereiken van 5 tot 6.000 tr/min. Zo gaat deze GSR vlot naar de 240 km/u op de teller, 220 km/u in werkelijkheid. Dat geeft een hint van hoe gezond deze motor van 106 pk wel is. De versnellingsbak is heel transparant en het schakelen is uiterst vloeiend. Het remsysteem verdient ook goeie punten, en is een geslaagde mengeling van grip en gevoel. Iets wat we na het lezen van de technische fiche helemaal niet verwacht hadden. Dankzij een goede ophanging heeft de GSR ook een uitstekend weggedrag, zelf op op een minder vlak wegdek. Hij is stabel, ook al voelt bij het optrekken het voortrein soms wat levendig en licht aan, maar niets om zich echt zorgen over te maken.
Overtuigend
U hebt het al begrepen, de GSR heeft heel wat meer te bieden dan wat zijn technische fiche doet vermoeden. Hij is het bewijs dat het ook kan zonder een overvloed aan gesofistikeerde techniek. Enkel wat details van de afwerking hebben ons ontgoocheld, maar deze Suzuki heeft alles in zich om het te maken op deze felbevochten markt. Zijn prijs? 8.770 € zonder ABS, 9.170 € met ABS.