Opel betreedt nieuw terrein met de verdere uitbreiding van de nieuwe Vectra-modellenreeks. Het merk gaf zopas de eerste foto’s van de Signum vrij, die internationaal voor het eerst zal worden voorgesteld op het autosalon van Genève in maart 2003 en kort daarna in de showrooms zal verschijnen. Met zijn uniek uitgerekt koetswerk, zijn uiterst flexibele achterbank, een uitzonderlijk volledige uitrusting en baanbrekende nieuwe technologieën doorbreekt de Opel Signum de gebruikelijke segmentgrenzen en opent hij een volkomen nieuwe markt. De Opel Signum is een combinatie van stijlvolle vormgeving, uitstekende rijdynamiek en individueel comfort voor de inzittenden in een interieur met een unieke flexibiliteit. Ook de afmetingen zijn ongewoon: hoewel de totale lengte van 4636 millimeter slechts 40 mm groter is dan de Vectra sedan, is de wielbasis van 2830 mm ruim 130 mm langer. De achteroverhang is dus kort en de hoogte slechts een klein beetje groter. De nieuwe Opel Signum laat zijn onmiskenbaar karakter al vermoeden met een speciaal getekende voorzijde en geeft het helemaal vrij in het zijaanzicht van het koetswerk met vier ramen, een achterruit die de wagen koepelvormig omspant en brede C-stijlen. Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe Opel Signum is zijn vernieuwend zetelsysteem. Door de lange wielbasis biedt de Signum op de achterbank dezelfde ruimte en hetzelfde comfort als een grote luxeauto. Indien gewenst kunnen de achterpassagiers de twee buitenste zitplaatsen afzonderlijk 130 millimeter naar achter schuiven voor de grootst mogelijke beenruimte. De rugleuning kan tot een hoek van 28 graden worden gekanteld en is dan even comfortabel als bijvoorbeeld een vliegtuigzetel in business class. De drie achterste zitplaatsen kunnen ook naar voor worden geklapt zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat. In deze configuratie bedraagt de laadruimte meer dan 1400 liter. Met vijf zitplaatsen bedraagt de laadruimte maximaal 480 liter, afhankelijk van de stand van de zetels achteraan. Tot de vele vernieuwingen die voor het eerst in de nieuwe Signum te zien zijn, behoren drie nieuwe ECOTEC-motoren. De eerste direct ingespoten benzinemotor van Opel met een cilinderinhoud van 2,2 liter en een vermogen van 114 kW (155 pk); een nieuwe turbomotor van 2,0 liter die 129 kW (175 pk) ontwikkelt en een V6-diesel van 3,0 liter met common rail en een vermogen van 130 kW (177 pk). Samen met het Interactive Driving System (IDS) zorgen ze voor een uitzonderlijke rijervaring. Er zijn nog andere baanbrekende nieuwe voorzieningen, zoals het AFL-koplampsysteem (Adaptive Forward Lighting) met bi-xenonkoplampen en een orthopedisch geperfectioneerde en geklimatiseerde bestuurderszetel die op acht verschillende manieren kan worden ingesteld. Deze geavanceerde, vernieuwende voorzieningen – die bijdragen tot een optimale controle over de auto en een geconcentreerde, alerte rijstijl bevorderen – zijn gewoonlijk enkel in het luxesegment terug te vinden.