General Motors Corp. komt steeds dichter bij het opnieuw uitvinden van de auto, zoals blijkt uit de vandaag voorgestelde Hy-wire, het eerste rijklare voertuig ter wereld waarin een "hydrogen" brandstofcelsysteem wordt gecombineerd met de "by-wire"-technologie. De GM Hy-wire neemt de kenmerken over die voor het eerst werden getoond in de AUTOnomy, de conceptauto die in 2002 werd voorgesteld op het autosalon van Detroit en het salon van Genève. De Hy-wire zal op 26 september aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens het autosalon van Parijs.
“Dat we de Hy-wire in nauwelijks acht maanden (sinds de statische voorstelling in Detroit) ontwikkelden als een rijklare conceptauto, bewijst dat we in de technologie geloven en toont de snelle vooruitgang die we boeken,” vertelde Rick Wagoner, President en CEO van GM. “Met de AUTOnomy toonde GM een visie. De Hy-wire brengt onze vooruitgang in een stroomversnelling. Deze functionele conceptauto versterkt ons vertrouwen dat wij in staat zullen zijn met succes serievoertuigen met brandstofceltechnologie ingang te laten vinden op de markt.”
Larry Burns, Vice President Research, Development and Planning van GM, verklaarde: “Wij stellen alles in het werk om aantrekkelijke en betaalbare brandstofcelauto's op de markt te hebben tegen het einde van dit decennium. Met de Hy-wire hebben we de technologie genomen zoals die vandaag bestaat, en die verpakt in een vernieuwende en rijklare auto die in grootte en gewicht te vergelijken is met de actuele luxewagens. Alle aandrijf- en regelsystemen van de sedan zijn ondergebracht in een 279 mm dik, skateboardachtig onderstel, met als resultaat een optimale binnenruimte voor vijf inzittenden en hun bagage. Er is geen motor waar je over moet kijken, er zijn geen pedalen die moeten worden bediend, er is slechts één stuur- en controle unit, de zogeheten X-drive, die moeiteloos in de linker- of rechterrijpositie kan worden gezet.”
De Hy-wire is het resultaat van wereldwijde samenwerking. Ontwerpers en ingenieurs van GM in de Verenigde Staten ontwikkelden onderstel en koetswerk, evenals de engineering en de integratie van het elektrisch systeem. Ingenieurs van het onderzoekscentrum van Opel en GM in Mainz-Kastel, Duitsland, integreerden het brandstofcelaandrijfsysteem. Het gaat om hetzelfde systeem als dat van de HydroGen3 (topsnelheid van 160 kilometer/uur), een conceptauto gebaseerd op de Opel Zafira die voor het eerst werd getoond op het autosalon van Frankfurt in 2001. De Amerikaanse ontwerpers werkten ook nauw samen met het Italiaanse designhuis Stile Bertone in Turijn, waar het koetswerk werd gebouwd. De Zweedse SKF-groep ontwikkelde de by-wire-technologie in Nederland en Italië.
“Dankzij de combinatie van brandstofcel- en by-wire-technologie krijgt de auto een nieuwe ruimtelijke indeling, waardoor een geheel nieuwe wereld van onderstelarchitecturen en gepersonaliseerde koetswerken open ging,” vertelde Chris Borroni-Bird, directeur van de Design and Technology Fusion Group van GM en programmadirecteur van de Hy-wire-conceptauto. “Dit is een grote stap voorwaarts naar een nieuw type van auto dat beduidend milieuvriendelijker is en duidelijke voordelen biedt op het vlak van rijdynamiek, veiligheid en individuele expressie.”
Volgens Wayne Cherry, Vice President Design van GM, geeft de architectuur van het onderstel de designers de vrijheid om een aantal verschillende koetswerktypes te creëren. “Tot nog toe werden brandstofcellen en by-wire gedemonstreerd als een doel op zich,” zei Cherry. “Maar wij zien deze technologie als een manier om een aantal opwindende nieuwe koetswerktypes te creëren, waaruit de consument dan kan kiezen. Dit is slechts de tweede interpretatie van een hele reeks.”
De Hy-wire is een sportief maar tevens elegant 4-deurs voertuig met zuivere lijnen en korte overhang vooraan en achteraan.
“Het is een luxeauto in die zin dat het een luxe is over dermate veel ruimte en zichtbaarheid te beschikken als in deze wagen,” zei Ed Welburn, Executive Director bij GM Design for Body-on-Frame Architectures. “Het ontwerp is gebaseerd op het feit dat er geen motorcompartiment meer is, de auto is erg open van voor tot achter. Dat is bewust gedaan om de openheid van het interieur en de waaier van mogelijkheden extra in de verf te zetten.”
Om deze radicaal nieuwe architectuur zichtbaar te maken zijn de voor- en achterpanelen gemaakt van glas. De toeschouwers kijken van voor naar achter dwars door de wagen heen. Het overvloedige gebruik van glas en de afwezigheid van een motorkap staan ook borg voor een grotere visuele controle over de weg voor de bestuurder. Om dit effect nog te vergroten zijn zelfs de zetelruggen open. Er is geen zogeheten B-stijl tussen het voor- en achterportier. Bestuurder en passagiers beschikken over extra veel beenruimte.
“Het meest spectaculaire uitzicht is misschien wel vanuit de zetel van de bestuurder,” vervolgde Welburn. “Beeld u even in dat u geen motor, geen instrumentenbord of geen pedalen voor u hebt – een open maar veilige cockpit met een onbelemmerd zicht van vloer tot dak. Alsof u in uw woonkamer door uw balkonvenster kijkt.”
Met de X-drive gebeurt het sturen, remmen en de bediening van andere systemen elektronisch in plaats van mechanisch, wat resulteert in meer vrijheid voor de bestuurder. De bestuurder kan nu kiezen tussen de rechter- of de linkerhand om te remmen en te accelereren. Hij versnelt door de rechter- of linkerhandgreep zachtjes te draaien en remt door de remknop, die zich eveneens op de handgrepen bevindt, in te drukken. Anders dan in de huidige auto's, waar het stuurwiel rond een stuurkolom draait, bestuurt de chauffeur zijn auto door de handgreep op en neer te schuiven.
De X-drive is tevens uitgerust met een elektronische monitor voor de vitale functies en kan gemakkelijk zijdelings worden verplaatst langs een horizontale stang over de volledige breedte van de auto, nog een voorbeeld van de zeer grote flexibiliteit van de nieuwe architectuur van de auto.
Eén enkele dockingpoort voorziet in de elektrische verbinding tussen het onderstel, dat volledig van aluminium is, en het glasvezelkoetswerk. In totaal zijn er 10 mechanische koetswerkkoppelingen.
De brandstofcelgroep levert een permanent beschikbaar vermogen van 94 kilowatt en bevindt zich achteraan in het onderstel. Het onderstel is voor het grootste deel 279 mm dik en versmalt geleidelijk tot 177 mm aan de randen. De elektrische motor drijft de voorwielen aan en is er dwars tussenin gemonteerd. Drie cilindervormige opslagtanks (350 bar) zijn centraal in het onderstel ondergebracht.
“De nieuwe ruimtelijke configuratie ("packaging") van de onderdelen vormde een enorme uitdaging en op het vlak van compactheid is het laatste woord zeker nog niet gezegd,” zei Erhard Schubert, directeur van het centrum in Mainz-Kastel. “Maar dit functionele prototype toont op indrukwekkende manier aan hoe flexibel onze brandstofceltechnologie wel is en welke uitgebreide mogelijkheden zij biedt.“
De Hy-wire weegt 1.900 kilogram en is geschoeid met 20"-banden voor en 22"-banden achter. Doordat alle technische onderdelen in het onderstel zitten, krijgt de wagen een laag zwaartepunt, zodat de architectuur een groot potentieel biedt op het vlak van veiligheid en rijdynamiek. Aan de voorschriften rond passieve veiligheid zal in een later ontwikkelingsstadium worden voldaan door de montage van schokabsorberende elementen, de zogeheten crashboxen.