Met 48.326 inschrijvingen van nieuwe personenwagens ging de maand april 2012 met 9,3 procent achteruit tegenover april 2011. Verontrustende cijfers, maar ze zeggen niet alles. Een meer gedetailleerde analyse stelt ons gerust en wijst op een zekere stabilisatie.
Onvolledige maand
Febiac nuanceert de slechte resultaten door mee te geven dat "door de tijd die nodig is om het nieuwe systeem DIVNEW in gebruik te nemen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, de maandelijkse resultaten uitzonderlijk berekend werden op basis van de eerste 27 dagen van april. Het past dus om de resultaten van deze maand te nuanceren, aangezien de eerste 27 dagen van april 2012 vergeleken worden met de volledige maand april 2011."
Houd je daarmee rekening, dan mogen we spreken van een stabilisatie van de markt na twee uitzonderlijk goede jaren. In de eerste vier maanden van het jaar werden 196.689 nieuwe auto's ingeschreven, een daling van 11,88 procent.
VW nog altijd op kop
Wat de merken betreft, voert Volkswagen nog altijd de verkoop aan met meer dan 10 procent marktaandeel. Indrukwekkend! Dan volgen Renault (met een zwaar verlies van meer dan 20 procent), Peugeot, Citroën en Audi, dat deze maand verbaast door Ford en Opel, de traditionele nummers vijf en zes, knap voorbij te steken.
De gouden medaille is echter voor Jaguar, dat met 117 procent stijgt tegenover april 2011 (met dank aan de 2.2 diesel in de XF). Aan het andere uiterste boekt Mitsubishi een verlies van meer dan 56 procent.