Na twee catastrofale jaren, waar zelf de indrukwekkende opmars van de 125 cc scooters weinig aan kon doen, ziet het er naar uit dat in januari de cijfers wat optimistischer zijn.
In december lagen cijfers nog 24% lager tegenover 2009 (340 exemplaren tegenover 449), maar januari 2011 blijkt met 1016 exemplaren goed te zijn voor een groei van 10% tegenover januari 2010.
Of dat het gevolg is van het pas afgelopen salon? Neen, want enerzijds liep het salon van 15 tot 23 januari, dus te laat om de cijfers van januari te beïnvloeden, en anderzijds omdat er jaarlijks een salon is en dit ook in andere jaren weinig impact heeft op de statistieken.
Dankzij de Super Ténéré, het enig geloofwaardig alternatief voor de BMW 1200 GS, de Xmax 125 en de kleine YZF 125R neemt Yamaha opnieuw de eerste plaats in.
Met een 13% grote groei klimt Piaggio naar de tweede plaats terwijl Honda zijn verkoop met 23% ziet stijgen en zo op de derde plaats komt. Ondermeer dankzij de 1200 GS en RT gaat BMW er maar liefst 58% op vooruit. De terugval van 10% van Sym is echter wel een verrassing terwijkl het bij Suzuki nog altijd niet goed gaat met 33% minder verkochte exemplaren. Kawasaki kan de schade beperken tot - 5% en bij Harley Davidson is zowat de verkoop verdubbeld (36 exemplaren tegenover 19 !). Kymco en KTM sluiten de top 10 af waarbij vooral Kymco fier mag zijn met een stijging van 28%, KTM verkocht dan weer maar 26 exemplaren tegenover 37 vorig jaar, maar misschien brengt de veelbelovende Duke 125 daar verandering in.
Het is uiteraard nog veel te vroeg om te voorspellen hoe 2011 er zal uitzien, maar er zit duidelijk een trend in waarbij we merken op dat enerzijds de scooter voor stadsgebruik en anderzijds de mooie en polyvalente moto voor de puristen de markt grotendeels onder hun beidjes zullen delen …