Of toch niet? Als kind smulde ik van chocoladereepjes bij mijn grootmoeder, die in een geheime lade altijd nog een reservevoorraad had liggen. Bij Porsche is het precies hetzelfde. Na de stortvloed aan speciale series de afgelopen weken, dachten we dat de marketingafdeling de grenzen van haar verbeelding had bereikt. Maar niets is minder waar. De Boxster krijgt een speciale serie Black Edition, zoals eerder de 911.

Zwart op zwart 

De naam van deze beperkte serie brengt je meteen in de juiste sfeer. Uiteraard gaat het hier niet om een roze auto met een kanariegeel interieur. Van het koetswerk over de uitlaat, de logo's en de zetels tot het dak: alles is zwart. Inclusief de instrumenten. 

De Black Edition heeft echter meer te bieden dan een zwart uiterlijk, want hij voegt een pak extra uitrusting toe zonder de rekening al te erg te peperen. We zien onder andere een regensensor, bi-xenonkoplampen, een snelheidsregelaar, een PCM-navigatiemodule, een verbeterde geluidsinstallatie, een handenvrije kit om te bellen, 19-duimsvelgen met verschillende bandenmaat voor en achter en een automatisch dimmende binnenspiegel. Met de optielijst kun je je helemaal laten gaan: een PDK-automaat met dubbele koppeling, keramische remmen, een adaptieve ophanging, enzovoort. Let wel op het prijskaartje, dat loopt snel op.

Onder de motorkap

De motor wordt overgenomen van de Boxster S. Het gaat dus om een direct ingespoten 3.4 zescilinder boxermotor (een traditie van het huis, net als de torenhoge optieprijzen). Het vermogen bedraagt 320 pk of tien stuks meer dan het seriemodel. Dat belooft voorbeeldige prestaties, met een topsnelheid van 270 km/u en spurt van 0 tot 100 km/u in iets meer dan vijf seconden.

Nog een laatste detail: de oplage is beperkt tot 987 exemplaren (een verwijzing naar de codenaam van de Boxster), allen genummerd op het handschoenkastje. En hier is het credo 'op is op' wel degelijk van toepassing.