Na een recordjaar in 2010 gaat 2011 verder op hetzelfde elan, met afgelopen maand zelfs meer inschrijvingen dan in januari 2010. 53.236 nieuwe personenwagens werden ingeschreven, een stijging van 7,8 procent. Maar dat is niet het enige goede nieuws.
Bedrijfsvoertuigen
De lichte bedrijfsvoertuigen noteren een stijging van 15,3 procent, terwijl de vrachtwagens van meer dan 16 ton er met 36,9 procent op vooruitgaan. Tussen die twee uitersten zijn de bedrijfsvoertuigen van 3,5 tot 16 ton op het slechte pad: min 12,4 procent om precies te zijn. Het salon voor bedrijfsvoertuigen zal zeker een invloed gehad hebben, maar het lijkt nog wat te vroeg om van een 'saloneffect' te spreken.
Personenwagens
Volgens automobielfederatie Febiac worden de particulieren nog altijd aangetrokken door auto's met een lage CO2-uitstoot. De overheidspremies duwen de kopers natuurlijk in die richting, zeker aangezien die niet eeuwig zullen blijven duren. Bij de bedrijfsvloten werkt de heropleving van de economische activiteiten de vernieuwing van het wagenpark in de hand.
Welke merken staan op kop?
In vergelijking met januari 2010 staat Renault nog altijd op kop (5.836 inschrijvingen in 2011, 593 meer dan vorig jaar). Dan volgen Volkswagen (dat Peugeot voorbijstak), Peugeot, Opel en Citroën. De vergelijking met 2010 valt heel positief uit voor Opel, Dacia en Skoda, drie merken die zo'n duizend auto's meer konden inschrijven. Voor Peugeot, BMW/Mini en Citroën is het resultaat minder rooskleurig.