Het effect van het motorsalon laat zich nog niet meteen voelen in de cijfers van februari. Er was niet veel sneeuw in februari maar de zon laat toch ook nog even op zich wachten. Dat zorgt ervoor dat het aantal nieuw ingeschreven voertuigen voor de maand februari weinig verschilt met dat van vorig jaar.

De oorzaak van de lage cijfers is nog steeds te zoeken bij een ouder wordende motorbevolking zonder dat er echt een grote generatiewissel op komst is.

Dat heeft volgende cijfers als resultaat. Voor de eerste twee maanden van dit jaar samen, vergeleken met de eerste twee maanden van 2014, is BMW nog steeds tweede (+2,6%) net na Honda (-2,58%). Daarna volgen Yamaha (-5%), Piaggio (-6,3%) en KTM (-6,4%). Op nummer 6 staat Sym (+1,7), gevolgd door Harley-Davidson (-9,7) en Kawasaki (-7,4). Suzuki (-8,6%) en Triumph (+6,7%) maken de top 10 compleet.

Opvallende cijfers zijn er nog bij Ducati. Die schreven 95% meer verkochte motorfietsen op ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het Scrambler-effect?