In vergelijking met 2009 groeide de automarkt met 15 procent, maar in de maand oktober bleef de stijging beperkt tot 9 procent. Toch niet zo slecht zou je denken, maar het is niet overal rozengeur en maneschijn.

Achteruit

Zo gaat de markt van de bedrijfsvoertuigen er sterk op achteruit, terwijl de privéwagens goed standhouden.Vooral het segment van de zware bedrijfsvoertuigen moet incasseren (min 14 procent tegenover 2009).

Maar ook de markt van de tweewielers deelt in de klappen met 5 procent minder inschrijvingen tegenover 2009, en dat was al geen hoogvlieger. Ondanks een duidelijke achteruitgang wordt de lijst nog altijd aangevoerd door Piaggio, gevolgd door Yamaha, Honda, BMW, SYM en … Harley-Davidson.

Renault

Bij de personenwagens haalt Renault het nipt van Volkwagen (4.798 inschrijvingen tegenover 4.734 stuks). Op de derde plaats vinden we Citroën. Blijkbaar zijn de Franse auto’s geliefd in België, want op de vierde stek vinden we Peugeot terug. Daarna volgen Opel, Ford, Audi, BMW, Mercedes en Toyota. Als we alle cijfers van 2010 samentellen, staat Renault nog altijd op kop voor Volkswagen, terwijl Peugeot de derde plaats afsnoept van Citroën.

Top

Bij de grote stijgers kunnen we moeilijk naast Dacia kijken. In vergelijking met 2009 steeg hun verkoop met maar liefst 235 procent. Ook Alfa Romeo (118 %) en Subaru (85 %) mogen aan het feest. Zij worden vergezeld van sterke stijgers als Saab, Skoda en Mitsubishi (84 %), terwijl Infiniti maar liefst 900 procent meer verkocht. Maar dat is dan wel op een totaal van tien exemplaren in oktober 2010.

Flop

Hoewel de achteruitgang minder uitgesproken is dan de vooruitgang van sommige merken, moeten sommige constructeurs toch even slikken. Lancia (- 39 %), Mazda (- 354 %), Honda (- 25 %) en Ford (- 25 %) zijn de grote verliezers. Maar ook bij Mini en Toyota draaien de zaken minder goed.