François Piette

3 NOV 2010

Renault Twingo Gordini: waar is de ziel van Amédée?

Waarschijnlijk zal je me weer voor een onverbeterlijke nostalgicus nemen, maar de naam Gordini doet me nog altijd smelten. Hoewel ik nog niet geboren was toen deze geniale tuner kleine Renaultjes tot bommetjes omtoverde, heeft hij mijn hart gestolen. Hij kon van een spreekwoordelijke schoenendoos een echte raket bouwen. Onder de nodige uiterlijke kenmerken verborg zich bij een Gordini altijd een erg verzorgd stukje mechaniek en een uitzonderlijke wegligging. Maar blijkbaar veranderen de tijden…

Renault Sport

Tot nu toe werd het Gordini-logo alleen op modellen gekleefd die door Renault Sport (RS) waren aangepakt. Ze kregen twee witte strepen over het koetswerk en een betere uitrusting. Sympathiek, maar niet echt origineel. En het wordt nog erger.

Diesel!

Ik heb helemaal niets tegen een krachtige diesel, maar als je moet kiezen tussen de klank van een dubbele Weber met een spaghettiuitlaat en het geneuzel van een diesel, dan is de keuze vlug gemaakt.

Toch heeft Renault het aangedurfd om de huidige GT-versie van de Twingo om te dopen tot Gordini. Dat wil zeggen dat de kleine 1.2 TCE met 100 pk vanaf nu ook het Gordini-logo mag dragen. Nog erger is dat ook de 1.5 dCi met 85 pk het prestigieuze label krijgt. Ondanks al zijn kwaliteiten, kun je het wilde temperament van de legendarische Gordini’s wel vergeten. Amédée draait zich om in zijn graf.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie