Na vier jaar aan de top te hebben gestaan, moet BMW nu rivaal VW laten voorgaan. Dit jaar is het immers de 1.4 TSI die de titel “Engine of the Year” mag binnenrijven. Hiermee volgt VW de 3-liter turbo met 306 pk van BMW op. Met 178 pk en 248 Nm koppel bij 1500 toeren blijft de 1.4 TSI met een gemiddeld verbruik van 6,2 liter bovendien erg zuinig. Dat verbruik bezorgde hem trouwens ook de prijs “Green Engine of the Year “ op. Een blik op de andere categorieën toont dat de Duitsers haast overal de eerste plaatsen bezetten.
Power…
Als “Best New Engine of 2009” kwam de Flat 6 van Porsche uit de bus. Uit 3,8 liter inhoud weten de ingenieurs 385 pk te puren. Met zijn rechtstreekse injectie toont de motor zich opmerkelijk zuinig en dat ontging ook de jury niet. “Best Performance Engine” ging naar de beresterke V8 AMG van 6,2 liter en 525 pk ! Met zijn geweldige sound en zijn alom tegenwoordige koppel wist hij de V8 en V10 van het M-departement van BMW, de V12 van Ferrari en de zelfs de nieuwe 5-liter V8 uit de Jaguar XKR voor te blijven
Per cilinderinhoud
Bij de kleintjes onder 1000 cc is het de uitstekende driecilinder van Toyota, die afgetekend de titel binnenrijft. In de categorie 1.0-1.4 is het uiteraard de 1.4 TSI van VW die met de lauweren gaat lopen. Tussen 1.4 en 1.8 kon de 1.6 turbo van PSA-BMW de jury bekoren, terwijl in de categorie van 1800 cc en twee liter de 2.0 TFSI van Audi bekroond werd. Deze motor werd trouwens ook derde in de “Engine of the Year” klassering. Tussen 2 liter en 2500 cc was het de 2,1 uit de Mercedes C-klasse en de E 250 CDI die als beste bekroond werd. BMW mocht, uiteraard, met zijn 3-liter biturbo de categorie 2,5 – 3 liter op zijn palmares schrijven, terwijl zij ook in de categorie daarboven (3 - 4 liter) met de V8 van 420 pk uit de M3 de beker mee naar huis mochten nemen. Bij de motoren van meer dan 4-liter was het de dikke V8 6,1 van AMG Mercedes die als eerste eindigde.