Berline
De nieuwe Scenic ziet er minder gekunsteld uit als het vorige model. De gestrekte lijnen ogen harmonieuzer en meer … Duits ! Renault geeft onomwonden toe dat deze vergelijking klopt, maar wijst tegelijkertijd op de robuustheid, de assemblagekwaliteit en de schoudervrijheid. De rijpositie leunt nu ook meer aan bij die van een berline. Het verschil met de vorige versie is vrij duidelijk, maar toch overheerst nog steeds het gevoel aan boord van een monovolumer te zijn.
Als een gruyère
Overal in het interieur vind je bergruimtes en in totaal kan je er 86 liter in kwijt. Zo zitten er vier vakjes onder de vloer, vier schuiven onder de zetels, 6 bergvakken in de deuren, heb je de beschikking over 2 tafeltjes en een ruime centrale console. Plus het handschoenvak uiteraard. Tegenover de vorige generatie nam het koffervolume nog wat toe en bereikt het nu een volwassen 555 liter.
TomTommeke
Renault legt nogal de nadruk op zijn nieuwe Carminat TomTom GPS, die vanaf de uitvoering Expression aanbieden. Het toestel combineert de voordelen van een draagbaar en een ingebouwd toestel aan een onklopbare prijs. Uiteraard heeft hij niet de prestaties van de top Carminats, maar voor die prijs heb je zeker geen reden tot klagen. Nog steeds op het niveau van het info-tainment neemt Renault de boorplank van de Grand Scenic over, met inbegrip van het TFT-scherm dat je aan je persoonlijke smaak kan aanpassen. Tussen de nieuwigheden ontdekken we de achterruitrijcamera, het audio-systeem van Arkamys en de mogelijkheid om je USB en andere muziekdragers aan te sluiten.
Ophanging en motoren
Het is vrij logisch dat de Scenic het platform van de nieuwe Megane overneemt, net als de stuurbekrachtiging die toch nog wat aangepast werd. De bedoeling van de ingenieurs was duidelijk: de Scenic moest fijn om rijden worden. Wat motoren betreft greep de Franse constructeur op de gekende 1,5 dCi van 85, 105 en 110 pk terug. Deze laatste versie krijgt overigens in serie een partikelfilter mee. De 1,9 dCi 130 en de 2,0 dCi van 150 en 160 pk ronden het gamma af. Een automaat kan enkel met de 150 pk sterke 2-liter gecombineerd worden. Bij de benzineversies vormt de 1600 van 110 pk de instapmotor. Daarna zien we nog de 2-liter van 140 pk die enkel met de CVT verkrijgbaar is en tenslotte is er nog de nieuwe 1,4 TCe met turbo van 130 pk.
Kwaliteit
Wat de tarieven betreft, heeft Renault er aan gehouden om de prijs van de vorige versie te behouden. De klant krijgt dus meer waar voor zijn geld. Betrouwbaarheid en kwaliteit stonden met stip op de prioriteitenlijst, waarbij de gebruikskosten met 20 tot 30 % naar beneden gingen en de garantie-uitbreidingen tot de goedkoopste op de markt horen.
Tijdens het gebruik
De Scenic is erg praktisch in gebruik, maar moet het toch even afleggen tegen de Toyota Verso die zijn achterbank volledig in de laadvloer ziet verdwijnen. Renault koos voor een dikkere en meer comfortabele tweede zetelrij die ofwel tegen de voorzetels wordt opgeklapt of helemaal wordt weggenomen !
Op de weg voelt de auto heel wat dynamischer aan als zijn voorganger. Je mag hem wel degelijk een prima wegligging toedichten. De stuurinrichting werd geoptimaliseerd, maar kan nog steeds niet als referentie gelden, omdat ze wat te artificieel aanvoelt. De 1,5 dCi 110 die onze testwagen aandreef vormde een uitstekend compromis. Hij is voldoende nerveus en blijft toch voldoende zuinig. Beladen of in de bergen kan de motor wat nipt lijken en als je geregeld in die regionen rondtoert wend je je misschien beter naar de 1,9 dCi 130, maar in het merendeel van de omstandigheden voldoet de 1,5 dCi volledig. Bovendien blijft de motor mooi stil. Het comfort is steeds aanvaarbaar, maar is toch wat steviger als voorheen.