Het design is voor Seat fundamenteel om het Spaans bloed dat door de aderen van alle modellen stroomt te benadrukken en zich te onderscheiden van de neefjes van VW, Audi en Skoda. In 2005 werd een eminente designer tot hoofd van het designbureau van Seat gebombardeerd: onze landgenoot Luc Donckerwolke, die overstapte van Lamborghini. Hij kreeg intussen een nieuwe verantwoordelijkheid en staat aan de zijde van Walter de Silva, de grote stijlgoeroe van de Volkswagen-groep.
De opvolging van Donckerwolke bij Seat wordt verzekerd door Alejandro Mesonero Romanos, een Spanjaard uit Madrid. Hij kent de Volkswagen-groep goed, want tussen 1995 en 2001 tekende hij voor VW en Audi, voor hij aan de slag ging bij Renault en later Samsung. Vandaag neemt hij de taak op zich om Luc Donckerwolke op te volgen, een zware erfenis. Als aperitiefje voor wat nog moet komen, serveerde Seat de concept car IBL, die het design van de toekomst uitstippelt.
Vroom: Is het een moeilijke taak om Luc Donckerwolke op te volgen?
Alejandro Mesonero-Romanos: "Luc heeft ongetwijfeld veel betekend voor het merk. Hij is een bijzonder getalenteerde ontwerper. Hij is begonnen met het werk aan de IBL, ik heb het afgemaakt."
Ga je qua stijl dezelfde weg inslaan als Luc?
"Onze wegen verschillen. Het is niet de bedoeling om te breken met Luc, maar om zijn werk op te pikken en voort te zetten. We denken op lange termijn. Ik zal proberen om iets nieuws bij te brengen aan het design, maar wel in lijn met wat Luc heeft neergezet."
Hoe is de machtsoverdracht tussen Luc en jou verlopen?
"Heel geleidelijk. Toen ik aankwam bij Seat bleef Luc gedurende een maand aan mijn zijde. Een vruchtbare periode om kennis over te dragen. We hebben zo onze werkmethodes kunnen delen en ik kon kennismaken met de medewerkers van het team. De uitwisseling verliep formeel maar ook informeel, bij het avondeten bijvoorbeeld."
Wat is de huidige rol van Luc?
"Luc is nu een 'observator' die Walter de Silva helpt om alle projecten te beheren. Hij kijkt vanuit de hoogte naar wat er bij de verschillende merken van de groep gebeurt en coördineert de projecten. Hij is als het ware een gids en blijft een getalenteerde raadgever."
Is het een voordeel om als Spanjaard bij Seat te werken?
"Ja en neen. Ik heb voor Volkswagen gewerkt en nadien voor Renault en Samsung. Nationaliteit heeft helemaal geen belang in de designwereld. Natuurlijk voel ik wel een bepaalde trots en is het een voordeel voor de communicatie."
Vertel eens over het concept IBL.
"Dit concept gaat zeker geen seriemodel vooraf. Het is vergelijkbaar met de Exeo, maar draagt vooral een stijlboodschap uit. Met dit concept bewijzen we dat de ontwerptaal die onthuld werd op de IBe en daarna de IBX vertaald kan worden naar een berline. Zo tonen we de veelzijdigheid van onze ontwerptaal. De IBL kun je zien als het hoogtepunt van een thema."
Luidt de nakende komst van elektrische wagens grote veranderingen in voor de ontwerpers?
"Ja, er zal een radicale verandering komen. Momenteel zijn elektrische wagens gebaseerd op auto's met verbrandingsmotoren. Beetje bij beetje evolueren we in de richting van auto's die van in het begin ontworpen zijn voor elektrische aandrijving. Dat is een complete verandering, zoals toen het paard met kar vervangen werd door de auto met verbrandingsmotor. De inspanningen die geleverd moeten worden, zijn enorm. We moeten hard werken aan het gewicht, de stroomlijn en de integratie van batterijen of elektromotoren. Niemand doet het vandaag al voluit, de investering is kolossaal. Het duurt wellicht nog tot 2020 om de eerste elektrische auto's te zien die in de basis zo ontworpen zijn."