Het Guinness Book of Records heeft het bevestigd: de man die met één auto de meeste kilometers heeft afgelegd, is Irv Gordon. Deze gepensioneerde New Yorker reed met zijn Volvo P-1800 S uit 1966 al bijna 5.000.000 km. En de motor draait nog altijd als een horloge. Gordon rijdt per jaar meer dan 160.000 km en bezoekt allerhande meetings in Amerika en Europa. Een ontmoeting met een erg charmante persoon zonder capsones.
Eigenlijk is het ongelooflijk, maar hoe slaag je erin om zoveel kilmeters af te leggen?
Heel eenvoudig: ik rij ontzettend graag (gelukkig, nvdr). Zo legde ik elke dag zowat 200 km af om me naar de school te begeven waar ik lesgaf. Autorijden is ontspanning voor mij en tijdens de weekends maal ik puur voor mijn plezier de kilometers af. En zo komt het dat ik vandaag bijna 3.000.000 mijl (4.800.000 km, nvdr) op mijn teller heb.
Deze Volvo staat bekend als bijna onverwoestbaar, maar toch… Wat is het geheim om je auto zo lang rijdend te houden?
Er zijn enkele basisregels: laat je auto altijd bij dezelfde dealer onderhouden en vraag dat altijd dezelfde technicus onder de kap duikt. Bovendien ben ik de enige die met de auto rijdt. Omdat de auto altijd buiten slaapt en ik dichtbij de zee woon, laat ik de bodem bij elke onderhoudsbeurt grondig nakijken en desnoods behandelen. De motor is twee keer gereviseerd. De eerste keer was na 680.000 mijl en de tweede keer had ik net de kaap van 2.000.000 mijl gerond. De motor draait nog altijd als een horloge, maar omdat er nog nooit iemand zoveel kilometers heeft afgelegd is het misschien tijd om hem toch eens open te gooien. Nochtans lijkt de motor nog helemaal niet aan het einde van zijn Latijn.
Dat bevestigt meteen de reputatie van het model. Rij je nog elke dag met deze auto?
Nee, ik ben ondertussen gepensioneerd en kreeg van Volvo een nieuwe 780. Ik gebruik de P-1800 S alleen voor mijn plezier en als ik uitgenodigd wordt voor een manifestatie.
Vertel ons eens over de aankoop van de auto.
In 1963 kocht ik een nieuwe Chevrolet Corvair Spider Turbo. Onze familie is traditioneel GM-gezind en ik zag niet in waarom ik een andere auto zou kopen. Maar dat bleek een slechte aankoop. Ik kende niets dan problemen. Twee jaar later kocht ik opnieuw een nieuwe Corsair, ditmaal een Corsa Turbo. Maar die veroorzaakte net zoveel problemen als zijn voorganger. In 1966 ontdekte ik in een magazine een foto van de Volvo P-1800 cabriolet. Die was erg zeldzaam en duur en eigenlijk niet voor mijn beurs bestemd. Ik heb me dan maar een rode coupé aangeschaft voor de som van 4.150 dollar. In optie koos ik voor een overdrive (een bijkomende overbrenging die dienst doet als vijfde versnelling) en een radio.
Dan rest er ons niets meer dan je nog veel veilige kilometers toe te wensen en op naar de 3.000.000 mijl!