Het is duidelijk dat twaalfcilinders een uitstervend ras zijn. Zeldzame beestjes zoals de bolides van Lamborghini of Ferrari zullen waarschijnlijk nog een paar jaar kunnen rekenen op dit soort overweldigende motoren. Bij de meer conventionele modellen lijkt het hoofdstuk echter zo goed als afgesloten.

Zo ziet het er naar uit dat de V12 van de huidige Mercedes S-Klasse niet meer zal worden overgenomen door zijn opvolger. Hij zal wel nog even het Maybach-gamma aandrijven. En ook in München, bij BMW, staat de V12 van de huidige M760Li (612 pk en een koppel van liefst 850 Nm) op het punt te verdwijnen. Volgens onze collega’s van Bimmertoday, die doorgaans zeer goed geïnformeerd zijn, zou dit model komende herfst al uit productie gaan voor de Europese markt. De nichemotor moet namelijk worden herwerkt om te voldoen aan de toekomstige uitstootnormen, wat te veel geld zou kosten.

En wat met Rolls-Royce?

Maar als de twaalfcilinder bij BMW verdwijnt, wat moet Rolls-Royce dan doen, dat dezelfde motor gebruikt?

Hij ligt namelijk in de neus van Cullinan en de nieuwe Phantom. De V12 zou het dus nog een paar jaar moeten uitzingen onder de motorkap van deze Britse edelmodellen. Toekomstige generaties zullen het echter ongetwijfeld met veel bravere krachtbronnen moeten doen, waarschijnlijk hybrides of zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Hetzelfde gaat trouwens op voor BMW.

BMW-baas Oliver Zipse liet een paar weken geleden trouwens al weten: “De nieuwe generatie van de 7-Reeks krijgt vier soorten aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-inhybride en puur elektrisch. Al die versies zijn gebaseerd op dezelfde architectuur. En de krachtigste 7-Reeks heeft ongetwijfeld recht op een of andere vorm van elektrificatie”.

Waar is de tijd dat BMW nog nadacht over een 7-Reeks met een… V16?