De nieuwe afdeling Special Operations assembleert dit zeer exclusieve model met de hand. Jaguar bouwt maar 250 exemplaren en geen enkele meer. Kortom, wacht niet als je geïnteresseerd bent.

Radicaal?

Net als zijn glorieuze voorouder heeft deze Project 7 een vin achter het hoofd van de bestuurder. Hij is spartaanser dan de F-Type V8 S waarop hij gebaseerd is, maar doet enkele toegevingen aan het comfort en de functionaliteit. In tegenstelling tot in het prototype is er bijvoorbeeld een tweede zetel om een charmante uitverkorene mee te nemen.

Grof geschut

Jaguar leverde de nodige inspanningen om het geheel 80 kg lichter te maken (nu 1.585 kg in totaal). Het vermogen van de V8 klimt van 495 naar 575 pk met een koppel van 680 Nm. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat en een uitlaat die het wilde gegrom in de verf zet, wordt de F-Type Porject 7 naar 100 km/u gekatapulteerd in 3,8 seconden en haalt hij een top van 300 km/u.

Weetjes

Nog twee dingen die leuk zijn om te weten: de 7 in de naam verwijst naar het aantal zeges in Le Mans (lang geleden …) en de auto is gehomologeerd voor de openbare weg. Dat maakt van deze F-Type Project 7 de krachtigste Jaguar in de geschiedenis.