Hier zijn we dus vertrokken aan het stuur van een bordeau-rode Jaguar break. Men kent al goed de X-Type, maar men herontdekt deze wagen die hier subtiel speelt met de “british style”. Men weet het al, de engelse leent de Ford-mecaniek. Maar de ingenieurs van Ford hebben deze herwerkt om deze fluwelig, vrijgevig en stil te maken. Het contract werd voldaan. De turbodiesel ontwikkelt 155 pk (110 kW). Maar men moet het koppel in het oog houden. Het bedraagt 360 Nm vanaf 1800 rpm met een overboost-functie die toelaat om tijdelijk tot 400 Nm te klimmen wanneer men de gaspedaal doortrapt. Manuele doos Met deze motor, werd de X-Type enkel voorgesteld met een manuele 6-versnellingsbak. Deze vertoont zich doeltreffend. Toch is de 6de enkel nodig bij normaal ritme, want onder de 100 km/u, moet men de 5de terug inschakelen. Op snelwegen, heeft men moeite om de snelheid te bepalen. Dit is hét algemene minpunt van de hedendaagse berlines. De X-Type 2.2 D spelend met de verfijning en het geluid, verbergt deze ons zijn zin om vlugger te gaan. In deze fluwelige cocon, komt men gemakkelijk aan 160 km/u. Verplicht dus om de cruise control te gaan gebruiken, die hier een betere ergonomie verdiende. Eens in Frankrijk, hebben wij genoten van het tekort aan akkoorden tussen onze twee landen, om ons « onzichtbaar » te maken voor de automatische radars, en die ons dus toelaten gedurende enkele kilometers volop te genieten van de uitrusting. Fluwelig Het traject op de autosnelweg gebeurde zonder enig probleem en wij lieten ons begeleiden door het asfalt en onze favoriete CD’s. De motor is doeltreffend op grote banen. Zijn versnelling laat toe om het 100 Tempo in 8,9 seconden te bereiken en om aan de 220 km/u te geraken. De vier cilinders genieten eveneens van het koppel en het verbruik blijft redelijk met een gemiddelde van 5 liters per 100 in stad...door de snelheidsbeperkingen te respecteren... Kleine baantjes Na een eerste nacht uitrusten in een hotel, nemen wij de kleine wegen van de Marne die gezellig langs de wijngaarden passeren. De levendigheid van de 2.2D laat ons alle omstandigheden toe. Al is deze motor sterker, de rijstellen zijn dezelfde als zijn broertje de 2.0D. En blijft hier ook handig. Toch nemen wij trillingen waar in het stuur. De importeur melde ons dat het een ziekte is van deze welbepaalde wagen, de rode break-versie... Dit gezegd zijnde kan het ook liggen aan de verhoging van de veringen die de bijkomende kracht moeilijk verdragen. Comfort De inzittenden genieten van het comfort die lange ritten toelaten. De grootste kwaliteit is het geluid. Deze diesel motor geeft een aangename muzikale tint weer bij dynamisch rijgedrag. De stilte vervangt deze bij kalmer rijden. Men moet zeggen dat Jaguar grootschalige isolaties bracht in het motor gedeelte alsook in de onderbouw. De motor ondersteuningen werden eveneens verzorgd om trillingen te verminderen. Champagne Men heeft zich laten leiden door het navigatiesysteem, aan wie men toch de snelwegen verbood, en deze trip bracht ons in de Champagne en in de Maasstreek, voor wij terug in België binnenkwamen via Florenville. Met een tankinhoud die nabij 1000 km toelaat tijdens lange ritten, hebben wij maar zelden moeten stoppen om hem vol te tanken. Het gemengd verbruik komt iets boven de 6 liters per 100 km. De boordcomputer geeft ons de mogelijkheid om de ritten te berekenen. Het navigatiesysteem liet maar één fout door : het Leonard kruispunt...een klassieker voor de GPS systemen die hun merkpunten verliezen. Tenslotte vonden wij die verrekte code niet om de GSM met de Bluetooth van de wagen te synchroniseren. En eens te meer, de plaats van de micro benadeelt diegene die korte armen hebben. © Olivier Duquesne