Groot schandaal: de ‘koninklijke’ Jaguar XJ trouwt met een doordeweekse viercilinder. Gata het Britse fatsoen verloren? Dit is in ieder geval de weg van de toekomst. Ook de XF profiteert van een grondig herzien motorenpalet.
Achtversnellingsbak voor iedereen
De automaat met acht versnellingen ligt nu in alle modellen, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot van de V8-motoren (atmosferisch en met compressor) daalt. De automaat kon gekoppeld worden aan een start-stopfunctie om het energieverbruik nog te drukken.
Tweeliter en drieliter turbo
De grote nieuwigheid is de introductie van de tweeliter viercilinder turbomotor en de drieliter V6 turbo. Deze twee benzinemotoren verschijnen onder de motorkap van de XF, XF Sportbrake en XJ. Een viercilinder in de XJ lijkt ongehoord, maar het is de efficiëntste manier om de CO2-uitstoot te verminderen. Jaguar kondigt voor de XJ een verbruik van 9,3 l/100 km en CO2-uitstoot van 216 g aan.
De viercilinder presteert nog altijd behoorlijk: de tweeliter is goed voor 240 paarden en een koppel van 340 Nm. Deze motor is je mogelijk al bekend, want hij drijft verschillende Fords en de Range Rover Evoque aan.
De V6 met compressor is natuurlijk nog vrijgeviger met 340 paarden en 450 Nm. Hij presteert uiteraard beter maar is het opmerkelijk dat hij amper meer verbruikt dan de viercilinder: met deze motor drinken de XF en de XJ maar 9,4 l/100 km (224 g CO2/km).
Meridian
De Britse audiospecialist Meridian rust de XF en de XJ uit met een nieuwe geluidsinstallatie. Meridian levert twee systemen met 325 of (voor de hardhorigen) 825 watt. Jaguar belooft een precies en krachtig geluid.