Deze vierwielaandrijving, die veel gelijkenissen vertoond met die van de F-Type AWD, geeft de voorkeur aan de achterwielen. Het is maar pas op het moment dat de achterwielen de hoeveelheid vermogen niet meer de baas kunnen dat de voorwielen mee worden aangedreven. Dit systeem garandeert voor een deel het DNA van de fabrikant en de wendbaarheid van de wagen. Naar gelang de omstandigheden kan het differentieel de balans van het vermogen tussen de voor- en de achterwiel aanpassen.

Ook wanneer de cijfers op tafel worden gelegd, brengt de XF het er uitstekend van af, mede dankzij het lage gewicht van de vierwielaandrijving. De wagen gaat van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en heeft een CO2-uitstoot van 129 gr/km. Er is al een Jaguar XF beschikbaar vanaf 40.725 euro (Pure-uitvoering, 2.0 D motor met 163 pk en manuele versnellingsbak). Voor de versie met AWD dien je 48.825 euro neer te tellen. De automatische versnellingsbak behoort dan wel tot de standaarduitrusting.