Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van de flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.
De zevende wagen in onze top 10 is de Jaguar X-Type, met een verlies van 1,7 miljard euro of zo’n 4.690 euro per verkochte wagen.
De X-Type was de voorloper van de Jaguar XE.
De nieuwe Jaguar XE die een paar maanden geleden werd onthuld, was niet de eerste poging van Jaguar om de strijd met de Audi A4, BMW 3-Reeks en Mercedes-Benz C-klasse aan te gaan.
Jaguar lanceerde eerder al de X-Type in 2001. Op dat moment was Jaguar nog een onderdeel van de Ford-groep, dus het mocht niet verbazen dat de ingenieurs toen de mosterd bij de Ford Mondeo gingen halen.
Aanvankelijk wordt de Jaguar X-Type uitgebracht met een 3-liter V6 benzinemotor die alle vier wielen aandrijft. Maar de Britse constructeur ziet al vlug in dat het aanbod breder moet en voorziet niet lang daarna in een 2,1 liter benzine met tweewielaandrijving.
De verkoopcijfers belonen deze tactiek niet en het zet Jaguar er toe aan om in 2003 een dieselversie op de markt te brengen. Dit betekent een heuse kentering in de filosofie van het merk. Jaguar laat het prestige voor wat het is en kiest, nog steeds onder de Ford-vleugels, voor de Ford-technologie. De ingenieurs van het Britse concern nemen de dieselmotoren van Ford onder handen en zorgen ervoor dat het aanbod uitbreidt met een 2-liter diesel van 130 pk en een 2,2 liter diesel van 155 pk. Naar mate de diesel zich meer thuis voelt in het Jaguar gamma wordt hij ook aangeboden in de luxe versies van het merk. Het succes blijft uit!
In 2004 volgt de introductie van een nieuw model: de X-Type als Estate (break). Het mag niet baten en verder verkoopsucces blijft uit. Uiteindelijk trekt Jaguar de stop uit de productie van de X-Type en houdt het model in 2009 op te bestaan.
Er werden uiteindelijk 363. 000 auto’s verkocht.