Tot op heden was de zwaarste XF herkenbaar aan het SV8 logo, en niet aan de traditionele « R » badge. Het ziet er naar uit dat daar nu verandering in gaat komen.

V8 van 5 liter

De vorige V8 was goed voor 4.2 liter en zal dus vervangen worden door de gloednieuwe V8 van 5 liter met directe injectie. Net zoals zijn voorgangers beschikt hij over een turbo, wat in dit geval goed is voor 510 pk en 625 Nm koppel! Uiteraard heeft dit indrukwekkende prestaties als gevolg: 0 tot 100 km/u in 4.9 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Genoeg om de strijd aan te gaan met de BMW M5, Mercedes E AMG … de Audi RS6, met zijn 580 pk, is misschien nog een beetje van het goede teveel. Het goed nieuws is dat het verbruik en de CO2 uistoot zo goed als dezelfde zijn als de 4.2 liter, met andere woorden, 12.5 liter gemiddeld en een CO2 uitstoot van 292 gr/km.

Wegligging

Voor de beste wegligging hebben ze dit model uitgerust met enkele elektronische snufjes. Het actieve ACD differentieel zorgt voor een optimale transmissie op de achterwielen. Rekening houdend met het vermogen zullen die achterwielen heel wat te verduren krijgen!

Look

Om dit model meteen te herkennen is het voldoende om naar de velgen te kijken, in dit geval zijn er dat van 20 duim! Het radiatorrooster, de bumper en de motorkap zijn andere unieke kenmerken van dit model. Achteraan vallen vooral de vier uitlaten op.

Voor de brave huisvader …

Deze motor bestaat ook in een atmosferische versie van 385 pk die de oude 4.2 V8 komt vervangen en het met goed 100 pk minder als zijn voorganger moet doen.