Bruno Wouters

13 JAN 2009

Politiek correcte luxe

Toen we hoorden dat we gedurende enkel dagen de nieuwe 7-serie op onze wegen mochten testen kozen we snel voor de meest bescheiden motorversie. De V8 van 4,4 liter zal waarschijnlijk slechts enkele gelukkigen kunnen verleiden en de 3-liter benzine mag dan al 120 pk’s meer in de weegschaal leggen, wat koppel betreft komt hij toch goed 100 Nm tekort. Daarenboven maakt de actuele crisis het de benzineversies niet makkelijker want zijn prijs ligt 12.600 € hoger als die van de drieliter diesel.

Ons testexemplaar werd niet in standaarduitrusting geleverd. Integendeel zelfs. Maar de extra-uitrusting mocht je gerust interessant noemen. Zo vonden we ondermeer Integral Active Steering op onze auto, waarbij de in functie van de snelheid de achterwielen in ene of andere zin kunnen draaien. De active Cruise Control kreeg een Stop&Go-functie mee en lateraal worden camera’s geplaatst terwijl een HeadUp-display de belangrijkste gegevens in de vooruit projecteert. En daar houdt het niet bij op. Het Exclusive Line-Pack verrijkt de standaarduitrusting met onder meer het Professional navigatiesysteem waartoe ook DVD-lezer en een harde schijf horen. Adaptive headlights verlichten de binnenzijde van de bochten, de achteruitrijcamera biedt hulp bij…achteruitrijden en uiteraard kunnen de elektrische stoelen in alle richtingen versteld worden. Het interieur wordt rijkelijk van leder voorzien en dankzij de comfort acces kan je de auto openen en sluiten zonder dat je de afstandsbediening ter hand moet nemen. Voeg daar nog 19” lichtmetalen velgen bij en de Dynamic Drive (actieve rolstabilisatie) en je krijgt een super uitgeruste wagen.

Uitgebreide uitrusting…

Toch missen we het Lane Departure Warning dat met een trilling in het stuur de bestuurder verwittigt als hij van zijn traject afwijkt en door middel van een frontale camera snelheidsbeperkingen herkent. Ook de Lane Change Warning die een auto in de dode hoek detecteert bij het inhalen was niet op onze testwagen voorzien noch de befaamde Night Vision die dankzij een thermische camera voetgangers en dieren tot op 300 meter weet te detecteren. Inderdaad erg verleidelijk opties…

… In optie!

Maar laten we ons plezier niet vergallen. Tijdens de test bleek de 730d een erg aangename compagnon te zijn. Ons parkoers leidde ons over de meest gevarieerde wegen: stad, autosnelweg, landwegen, files, kassei, regen, sneeuw, dag en nacht, noem maar op. In totaal kregen we 1300 km voor de wielen en daarbij gingen er gemiddeld 8,1 liter per honderd door de injectoren, zonder dat we dachten aan een economy run deel te nemen. We konden de 730d maar moeilijk op een fout betrappen. De serie-50 banden maken dan wel wat meer lawaai en het comfort is eerder aan de stevige kant, maar het weggedrag is in alle omstandigheden werkelijk onberispelijk, de koets heeft absoluut geen last van rolneiging en de actieve stuurinrichting gomt de afmetingen en het gewicht (5,07 m en 2 ton) gewoon weg. De Dynamic Driving Control laat je van Comfort via Normaal naar Sport overschakelen en de zetels, de afwerking en de ergonomie toveren elke kilometer tot puur rijplezier om.

Excellent

Een aparte vermelding willen we nog aan de in de voorruit geprojecteerde informatie geven. Het systeem werkt in alle omstandigheden perfect en zorgt voor een echt pluspunt wat betreft rijcomfort. Je vindt er niet alleen de snelheid in terug maar ook de plaatselijk toegelaten snelheid en de gegevens van de erg precieze GPS plus de gegevens van de Actieve Cruise Control. Deze detecteert de auto’s die je voorgaan en past dan je eigen snelheid aan. Zelfs tot in stilstand. Het systeem werkt in alle omstandigheden en op een verbazend comfortabele wijze. Alles aan deze auto werd uitgekiend en bestudeerd met uitmuntendheid in het achterhoofd. Dit betekent dat de kleinste details werden uitgediept en dat wordt bewezen door onder andere de deuren met een bijzondere ophanging die op elk moment geblokkeerd kunnen worden of nog verlichte deurgrepen en een koffer die op de druk van een knop zelf sluit.

Zuinig

De spreekwoordelijke kers op de taart is zeker dat al die luxe niet aan de pomp wordt afgestraft. Kwestie van politiek correct te blijven. Het enige minpuntje aan deze auto is zijn prijs, inbegrepen de talloze bruikbare en aangename maar steeds erg dure opties. Maar die prijspolitiek mogen we echter op zijn minst symptomatisch noemen voor zowel het merk uit München als zijn rechtstreekse (Duitse) concurrenten. Onze test-730d kostte dan ook een ronde 100.000 €. Er wordt ook gefluisterd dat de nieuwe 7 zijn platform met de toekomstige Baby Rolls zal delen… Hoeft daar nog enige uitleg bij?

Advertentie
Advertentie
Advertentie