Stijl

Men loopt tevergeefs rondom rond deze coupé : het wordt héél moeilijk om hem iets te gaan verwijten. Met zijn fijne en vlotte lijnen is deze XK fantastisch en blijkt waardig te zijn van zijn beroemde grootvader, de Type E. De achtervleugels vertonen een buitengewoon spierstelsel daar de voorkant fijner en zuiver is. Enkel de koplampen hebben een tekort aan klasse, die blijkbaar van een Koreaanse coupé afkomst zijn. Maar wij gaan hier niet zeuren, zoals hij hier staat, doet de XK eer aan het merk. Maar een dergelijke lijn legt enkele toegevingen op, zoals een beperkte ¾ zichtbaarheid en een geringe leefbaarheid binnenin.

Motor

Na de twee V8 4.2 l van 298 en 420 pk, is het dus hier de kleine 3.5 l die zijn verschijning doet. Nog steeds met 8 cilinders, hij ontwikkelt 258 pk aan 6.250 rpm en een koppel van 334 Nm aan 4.200 rpm. Eerlijk gezegd zijn deze waarden niet bijzonder en verraden nu al het verouderde concept van deze mechanica. Gekoppeld aan deze motor, vindt men er een automatische 6-doos in terug, met twee modes (normaal of sport) en hij stelt ook de sequentiële overgangen voor via paletten, die zich achter het stuur bevinden. The finishing touch: de terugschakelingen worden benadrukt met een gasdruk, wat een plezier voor de oren!

Indien deze mechanica al gekend is op de XJ berlines, bezit hij hier een specifieke toevoer en uitlaat, wat hem toelaat lage en brullende tonen uit te blazen bij oplading. Een werkelijk festival ! Maar de auditieve sensaties worden niet alleen in de onderkant van de rug bevonden. De verantwoordelijke : een hoge massa (1.720 kg), en een zeker tekort aan koppel bij zwakke rotatie en, vooral, een te lange doos! Indien de compressor van de « R » versie dit kenmerk tracht te wissen dankzij een bijdrage aan koppel vanaf de laagste versnelling, komt deze klein V8 tekort in adem! Resultaat: bij de minste druk op de rechter pedaal, schakelt de doos onmiddellijk terug om de machine her op te leven. En wat betreft de sport mode, hij is héél reactief en loopt vooruit op de sportieve besturing. Daarentegen vertoont hij zich niet zo aangenaam binnen de bebouwde kom. Maar we gaan ons plezier niet negeren : deze kleine V8 slaagt er toch in om ons te verleiden dankzij zijn zachtheid maar vooral ook door zijn vrijgevigheid om naar de toeren in te stijgen met een héérlijke klank.

Wat het verbruik aangaat is het een kleine ontgoocheling. Ons gemengd verbruik lag op 12,8 l, met een lichte rechter voet, wat dus nogal middelmatig is. Bij wijze van vergelijking, merken wij de Mercedes benzinemotor op van 3.5 l (die maar zes cilinders telt, maar die 272 pk aanlevert), die bijna twee liters minder verbruikte op de onlangs geteste SLK ! In ieder geval ziet het er denkbeeldig uit om onder de 10 liters te willen gaan, terwijl een zwaardere voet of een trip in de stadsjungle het gemiddelde naar de 15 liters trekt.

Wegligging

Voorzien om de bestormingen van de « supercharged » V8 van de 420 pk te trotseren, heeft het raamwerk geen enkel probleem om de kracht van deze « kleine » V8 te slikken. Héél evenwichtig gebouwd, hanteert de XK zich met de vingertoppen en blijft onberispelijk stabiel bij elke omstandigheid. Ook de remmen antwoorden krachtig, gemakkelijk en progressief. Maar in de hoedanigheid van GT, kan men hem toch een te lichte besturing verwijten, zowel voor het versnellingspedaal als voor de stuurinrichting.

Daar het hier rond een Jaguar draait, moest het ophangingcompromis dynamisme en comfort verenigen. En dit is een succes ! Deze XK is een werkelijke kilometervreter en neemt elke spoorvorming en andere oneffenheid op met héél veel tact om zo een dynamisch rijgedrag toe te laten zonder pompen of enige andere last.

Comfort

Dit ideale ophangingcompromis laat natuurlijk een uitstekend rijcomfort toe. Deze werd trouwens gekoppeld aan uitstekende zetels, wat lange ritten toelaten in een volkomen rustigheid. Maar deze ritten zullen maar met twee gebeuren: inderdaad, de leefbaarheid achteraan is beperkt en past enkel voor kleine kinderen én voor korte ritten... De kofferruimte heeft ook zijn grenzen, met een volume van 350 liters.

De ergonomie is uitstekend, met onder andere een GPS voorzien van een uiterst instinctmatig touch screen. De rijhouding werd eveneens goed bedacht, al kon die wat lager liggen. De geluiddemping is natuurlijk héél geslaagd daar hij enkel de woedende vocalises doorlaat van de V8 die onder de motorkap loeit.

Tarieven en uitrustingen

Deze nieuwe motors zouden, volgens Jaguar, aan een breder publiek toelaten de mythe te bereiken. En inderdaad, tegenover de 4.2 l van bijna 300 pk, zijn het 10.000 € die bespaard worden ! Niettemin staat de rekening toch nog op 75.600 € voor de coupé versie en 84.000 € voor de cabrio, wat de mythe niet echt toegankelijk maakt... Ten minste is de standaarduitrusting compleet, met onder andere de dubbele xenon koplampen, het PDC systeem, het GPS systeem, de tweezonige airco, de bluetooth telefoonuitrusting, de lederen bekleding,… Toch zijn er enkele gebreken tegeno�ver de Duitse concurrentie en de laatste snufjes zijn hier inderdaad niet aanwezig. Geen enkel spoor van massagezetels noch van de zijdelingse actieve ondersteuning, of nog minder van de sensor die de overschrijding van de witte lijn vermeldt,… De actieve snelheidsregelaar met afstandsradar is echter beschikbaar, maar dan op de optielijst.

Qua concurrentie, vindt men de BMW 630i terug, sterk met zijn 6 cilinder in lijn van 272 pk, en dit, voor 68.800 €. Bij Mercedes, is de coupé CL enkel beschikbaar vanaf 388 pk (en 117.007 €) en de SL, in een coupé-cabrio versie met twee plaatsen, stelt zijn V6 van 272 pk voor aan 86.878 €.

Besluit

Voorzeker is deze Jaguar XK niet even geperfectioneerd en concurrerend qua prestaties als zijn Teutoonse rivalen, toch stelt hij een onbetwistbare charme voor met een fantastische lijn en bovendien de Britse klasse. Een GT die niet alleen populair is voor zijn talrijke gadgets, maar die ons in de ban blijft houdt zelfs na vele kilometers. De weerspiegeling van de platanen zien in de gespierde motorkap, zijn motor horen brullen of nog blijven genieten van zijn ongeëvenaarde sfeer, dit is wat deze XK allemaal voorstelt. En deze kleine motor, al volgt hij het ritme niet van zijn Germaanse rivalen, behaagt door zijn zachtheid en zijn bedwelmende klank.