Tussen begin 2016 en begin 2018 is de vraag naar benzinemotoren op de tweedehandsmarkt met 70 procent toegenomen. Vooral de voorbije maanden was er een sterke stijging merkbaar. Zes op tien Belgen die een tweedehandsauto kopen, willen nu een benzinemotor. Maar amper twee op de tien tweedehandsauto’s is een benzineversie.
Te groot dieselaanbod
Dat zegt een data-analyse van Gocar Data, dat een databank van 15 miljoen Belgische en buitenlandse tweedehandsauto’s en eigen websites onderzocht. Acht op de tien auto’s op de tweedehandsmarkt hebben een dieselmotor, waardoor handelaars in tweedehandsauto’s voor de verkoop ervan moeten uitwijken naar het buitenland, of langer moeten wachten. In 2015 stond de gemiddelde dieselwagen 47 dagen te koop, nu is dat gemiddeld zo’n 54 dagen, of een volle week langer.
Dieselgate
Sinds eind 2015 is de vraag van de tweedehandsmarkt naar dieselmodellen gedaald van 71 procent naar 41 procent. Daar zit de uitwerking van de dieselgate-affaire voor een groot deel tussen. Overheden heffen steeds meer taksen en accijnzen op diesel, voeren lage-emissiezones in of spreken zelfs over heuse dieselbans.