Gekend
Ondanks de link tussen Jeep en de Daimler-Chrysler groep (zijnde Mercedes), zit er onder de motorkap enkel een VW motor. Namelijk de 2.0 TDI van 140 pk en 310 Nm (beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 rpm) die zich ook onder de motorkap van de Dodge Caliber bevindt, maar hier als « CRD » herboren. Men ziet dat dit niet de enige gelijkenis is tussen deze twee wagens. De versnellingsdoos is ook gemeenschappelijk : een manuele doos met 6 versnellingen.
Het is nogal verbazend dat de Belgische importeur niet gedacht heeft om de fiscale versie te verkiezen met 136 pk : het krachtverlies is miniem, maar de vermindering van de verkeersheffing is niet te verwaarlozen : - 372€ !
Aan boord van de Compass, ondervindt men er goed de aangename VW motor in terug: krachtig boven de 1.700 rpm, vertoont hij zich hol eronder. Maar, in het verkeer, is zijn goede wil niet meer in twijfel te trekken en zijn technische fiche blijkt plots pessimistisch te zijn. Typisch ook, maar het is een minder aangename karaktertrek, is zijn ruw geluid. Geen twijfel, bij het versnellen herkent men onmiddellijk de afkomst van deze motor. De doos is gemakkelijk en biedt strakke schakelingen. Een werkelijk plezier om ermee om te gaan ! Jammer dat geen enkele automaat voorgesteld wordt.
In tegenstelling tot de voorbeeldige soberheid onder de motorkap van de berlines, die hij zelfs in het algemeen bevat, vertoont deze 2.0 TDI zich hier meer dorstiger dan gewoonlijk. Met een massa van meer dan een anderhalve ton, een Cx van een frigo en een integrale aandrijving, helpen deze motor niet. Inderdaad, hij eist een gemiddelde van 8,5 liters diesel om 100 kilometers af te leggen. De kleine tankinhoud van 51 liters is hier dus te klein, en zeker bij vakantieritten. De autonomie draait in het algemeen rond de 550 km.
Eindelijk nauwkeurig
Men herinnert zich de aarzelende houding van het voorstel van de Dodge Caliber, die zelden recht reed wanneer onze voet zich in een betonblok van 20 ton omtoverde… Niets van dat met deze Jeep Compass, daar de kracht verdeeld werd tussen de twee wielstellen. Eerlijk gezegd, gedraagt deze Compass zich net zoals een voorwielaandrijving, met uitzondering wanneer de weg twee wielen meer opeist. Te noteren dat de mogelijkheid bestaat om de integrale aandrijving in te schakelen, door een simpele druk op de knop.
In de praktijk werkt dit alles nogal goed, de Compass biedt een goed en veilig weggedrag in elke omstandigheid. Eens het ESP systeem ontkoppeld wordt is het zelfs mogelijk om deze Jeep uit de baan te laten gaan, maar in het algemeen vertoont deze Jeep zich ondersturig, net zoals het moet.
In het kort moet men wel toegeven dat deze Compass zich nogal krachtiger vertoont dan zijn neef, de Dodge Caliber, en toont zich zelfs geschikt voor all-road oefeningen. Veiligheid, wegligging en motoriek zijn de voornaamste kenmerken van het koestwerkgedeelte.
Leefbaar
Goed gedempt, biedt deze Compass een aangenaam comfort aan zijn inzittenden, en vooral een eerbiedige leefbaarheid binnenin, zowel voor- als achteraan. Men betreurt enkel dat de zetels een tekort aan relief bieden, die het lichaam dus niet zo goed ondersteunen, toch niet zoals het moet. De geluidisolatie is ook maar gematigd, daar de motor zonder terughouding binnenin de wagen bromt… De afwerking is niet uitzonderlijk : oneffen aanpassingen, geluid en kwaliteit van het gebuikte materiaal ; er moeten nog tal van vooruitgangen gebeuren om te geraken tot de Europese normen.
De rijhouding is goed, zonder meer, maar de afwezige diepteregeling van het stuur kunnen de grotere personen bestraffen.
Uiteindelijk een woordje over de koffer : men neemt zonder twijfel aan dat de aandrijving een grote plaats inneemt en men moet toegeven dat de beschikbare ruimte nogal beperkt is (334 liters). Maar werd toch voorzien van regelmatige lijnen.
Onbeschikbare uitrustingen
Al werd hij correct beprijst (24.900 € in de basisversie, Sport), en dus minder duur dan zijn concurrenten (Toyota Rav 4, Hyundai Tucson, Chevrolet Captiva 4WD, Opel Antara 4WD), is hij integendeel heel wat minder uitgerust, zelfs niet in optie. De basisversie werd toch voorzien van de airconditioning, van metalen velgen, van de boordcomputer, van de ESP en van de ontdooing van de achteruitkijkspiegels, maar men zal verbaast zijn van de gewone afwezigheid (in om het even welke versie) van enkele andere uitrustingen zoals de automatische airco, de xenon lichten, de regensensor, ... Kortom, talrijke gadgets die het geluk maken van goedkopere kleine stadswagentjes. Onze testversie daarentegen was voorzien van de Limited Plus versie, verkocht aan 28.900 €, en die met « bijna alles » voorgesteld wordt : lederen bekleding, verwarmde zetels, MP3 radio met en 6-CD lader, de cruise control, het open dak, Bose geluidinstallatie, een systeem dat de banddrukte nagaat...
Besluit
De Compass biedt aan Jeep de mogelijkheid om zijn klantenbestand te verruimen. Voor een eerste stap in de wereld van de kleine SUV, werd het product goed bedacht, en is aangenaam om mee te rijden samen met een correcte prijs. Men hoopt op de inspanningen qua afwerking en beschikbare uitrustingen, waarna deze Compass zich als werkelijke rivaal zal mogen beschouwen van onder andere de Toyota Rav 4. Tot dan, blijft deze laatste steeds dé hoofdverkoop in dit segment.