Op het salon van New York presenteerde Jeep de nieuwe generatie van zijn Grand Cherokee. De auto is volledig nieuw en is volgens Jeep zuiniger, efficiënter en comfortabeler. Hij heeft zelfs zijn starre achteras aan de kant gelaten !
 

Ophanging
 

Vanaf nu zorgen vier onafhankelijk opgehangen wielen voor een efficiënte wegligging. Voor een zo goed mogelijk resultaat worden zij door een adaptieve ophanging ondersteund, die de mogelijkheid biedt om de bodemvrijheid van 16,8 naar 28,2 cm te laten groeien. Mede dankzij de stijve koets stijgt daarmee zowel weggedrag als rijcomfort. Net als bij Land Rover biedt Jeep verscheidene instelmodes aan, waardoor de al behoorlijk goede all road-prestaties er nog op vooruitgaan. De bestuurder kan tussen automatisch, zand-modder, sport en sneeuw of rots kiezen.
Het interieur wordt wat breder en langer waardoor het wat comfortabeler leven is in deze auto. Maar niet alleen het exterieur werd aangepakt, ook binnenin werd flink geïnvesteerd en zowel de kwaliteit van de gekozen materialen als de afwerkingen gingen aardig naar omhoog.

Motoren
 

Twee dikke V8’s verdwijnen uit de lijsten. De krachtige 6,2 liter uit de SRT-8 zien we niet meer terug maar de V8 HEMI van 5,7 liter en 365 pk blijft toch behouden. Een nieuwe V6 van 3,6 liter en 284 pk maakt dan weer zijn opwachting en voor Europa is er nog altijd een diesel …