Als leidraad voor zijn facelift van de reusachtige Q7 heeft Audi voor lagere verbruikswaarden en minder uitstoot gekozen. De verkoopscijfers van dit type wagens gaan immers in vrije val naar beneden en de constructeurs doen dan ook alle moeite om te bewijzen dat hun auto’s proper en relatief zuinig zijn. Ook zo bij Audi waarbij de esthetische aanpassingen eerder beperkt blijven.
 

De buitenkant…

Met het nieuwe radiatorrooster met chromen dwarsstrips lijkt de Q7 het asfalt wel te willen opeten. De bumper vooraan wordt eveneens gemodificeerd en is in een contrasterende kleur uitgevoerd. Op bumper en in de lichten zien we de onvermijdelijke LED’s verschijnen terwijl achteraan bumper en lichten kleine wijzigingen ondergaan.

… het interieur
 

Hier blijft Audi erg subtiel met zijn aanpassingen. De instrumenten krijgen een metalen omranding en nieuwe materialen en afwerking steken de kop op.

Clean Diesel
 

De 3 liter V6 diesel van 240 pk verbruikt nog maar 9,1 liter per honderd kilometer. Tegelijkertijd wordt er een “Clean”-versie van deze motor gepresenteerd. Door middel van de nieuwste technologie beantwoordt de motor nu al aan de Euro6-normen en daalt zijn verbruik nog eens tot 8,9 liter/100 km. De 4,2 l V8 TDI ziet zijn vermogen naar 340 pk bij 760 Nm koppel groeien terwijl het verbruik van 11,1 naar 9,9 liter zakt. De superkrachtige V12 van 6 liter en 500 pk bij 1000 Nm blijft in de catalogus. Bij de benzineversies blijven de V6 van 3,6 liter en de V8 van 4,2 liter onaangeroerd.

Lichter
 

Om het verbruik en uitstoot beter te beheersen zette Audi zijn Q7 op dieet. Motorkap, spatborden en achterklep worden nu in aluminium uitgevoerd. Een energierecuperatiesysteem doet zijn opwachting en het motorbeheer werd fijngeslepen.