Vorig weekend werd op het circuit Spa-Francorchamps de aftrap gegeven van het seizoen 2009 van de VW Fun Cup. Het team Vroom.be / Redflag Events behaalde met het nr 331 (geprepareerd door StreetMachine Racing) na zes uren wedstrijd op de eerste plaats bij de tweezitters. Voor de equipe Marc Buys, Lionel Hermans en Eric Spitzer was dit een première.

In de eerste 30 minuten wedstrijd klommen ze van de 42ste naar de 12de plaats en het team voelde dat een uitstekend resultaat er in zat. “De stint is uitstekend verlopen. Op de piste ging het er sportief aan toe en ondanks de lange winterstop is het plezier van de strijd met de concurrentie onmiddellijk weer van de partij. De BleuMotion TDI draait als een klok maar het verschil met de benzineversie is toch vrij groot, zeker op niveau van de gebruikte versnellingen in de bochten…” preciseert Lionel Hermans na zijn eerste relais.
Met Marc Buys als derde piloot was het de bedoeling om tijdens de drie uur durende sessie van zaterdag minstens de positie te behouden en om maximaal de auto en de banden te sparen. Maar tijdens de derde relais dook er een probleem met de starter op. “Dat was eigenlijk ons grootste vraagteken met de nieuwe TDI-motor. Tijdens de tests hadden we gemerkt dat de auto slecht startte als hij weinig koeling kreeg en dus warm werd zoals tijdens de pilotenwissel”. Vertelt Marc Buys. Ondanks bijkomende pompen en een onderbrekersysteem wou de auto na de derde relais niet meer starten. “Onze meccano’s hebben de achterste kap moeten verwijderen om te kunnen ontdekken waar het probleem lag. Ze merkten dadelijk dat door de grote warmte in het motorcompartiment een draad van de starter gelost was. Hierdoor hebben we wat tijd verloren, maar gelukkig heeft dat weinig invloed op de uitslag gehad…” vult Lionel Hermans aan. “Eens het probleem opgelost konden we op ons elan verder en eindigden we op een mooie 17de plaats algemeen en als eerste tweezitter vóór de 325 van Radio Contact en de 360 van team Exodus…”

Het hele team was erg tevreden over de eerste manche, maar toch moest er gedacht worden aan de 10 verplichte stops die er in de tweede manche zaten aan te komen. De tweezitters moeten immers twee stops meer maken als de eenzitters.
 

Zondag zag de hemel er wat grijzer uit en werd er even gevreesd dat de regen van de partij zou zijn maar uiteindelijk was het toch op een droog circuit dat de 331 Vroom.be het hoogste trapje van het podium wist te veroveren. Eric Spitzer nam de start met als opdracht het tempo erg hoog te houden zonder daarbij onnodige risico’s te nemen en een uitstekende uitslag in gevaar te brengen. “We hadden besloten om in 3.06 – 3.08 te draaien en daarbij risico’s te vermijden” legt Eric Spitzer uit als hij uit de wagen stapt. Maar als de wagen weer gestart moet worden duiken dezelfde problemen met de starter weer op. In plaats van weer tijd te verliezen in de box besluit het team om de auto niet te herstellen en de auto al duwend weer aan de praat te brengen. En het werkt …

Na 4u30 wedstrijd staat de 331 Vroom.be een pitstop achter op de 325 Radio Contact. Een race-incident en de daaropvolgende “code 60” zorgen voor een oplossing. “Dankzij de code 60 konden we gauw de verplichte pitstop inlassen. Van zodra ik de neutralisatie opmerkte ben ik dan ook dadelijk de pitlane ingedoken waardoor de stop uiteindelijk niet veel langer als een drive-trough duurde. Het geluk was aan mijn zijde want toen ik de pitlane weer uitreed kregen we de groene vlag getoond en zaten we als op rozen” glundert Lionel Hermans.

Na zes uur wedstrijd was het Eric Spitzer die als winnaar bij de tweezitters onder de geblokte vlag de finish overschreed. “Wat een wedstrijd, de auto was ideaal ! Toch was het op het einde nog even beven. De motor ging amper nog boven de 4000 toeren en ik kon dus het tempo van het begin van de race niet meer halen. Tijdens de laatste ronde werd ik nog ingehaald door de 360 Exodus maar die had gelukkig meerdere ronden achterstand. Maar ik toch vol twijfels over onze einduitslag” verklaart Eric Spitzer. Een twijfel die verdween als sneeuw voor de zon bij zijn aankomst in de stands waar de overwinning van het team gepast gevierd werd…
Het vervolg van het seizoen kondigt zich dus spannend aan en ook al zijn dit weekend weinig passagiers ingestapt toch zal op 1 mei het team er op het circuit van Dijon weer vol voor gaan.
Vroom.be viseert duidelijk de titel in de categorie Tweezitter en is uitzonderlijk gemotiveerd en er helemaal klaar voor.
Afspraak over drie weken !