En die stekkervariant wordt meteen heel capabel voor zwaar offroadwerk, want hij wordt (optioneel) geleverd als Trailhawk met een bodemvrijheid van tot 28,7 centimeter dankzij actieve luchtveren en een waaddiepte van tot 61 centimeter, een reductiebak en een elektronische differentieelsper in de achteras.
Voor wie in paniek schiet bij de idee van een puur elektrische Grand Cherokee: het is een plug-inhybride, die een 2.0-turboviercilinder combineert met 2 elektromotoren, goed voor 375 pk en 637 Nm aan koppel. De forse batterij van 17 kWh brengt de Grand Cherokee maximaal 40 elektrische kilometers ver alvorens de benzinemotor moet bijspringen.
V6, V8, maar geen diesel
Uiteraard is de Grand Cherokee er nog steeds met traditionele verbrandingsmotoren. Het aanbod begint bij een 3.6-V6 van 293 pk die tot 2.812 kilo mag slepen (plug-in-hybride: 2.720 kilo). Een trap hoger staat de 5.7-V8 met actieve cilinderuitschakeling bij deellast en die bij constante snelheden de aandrijving naar de vooras kan afkoppelen om het brandstofverbruik te drukken.
Vermogens- of koppelcijfers publiceert Jeep nog niet voor deze V8, maar wel dat hij tot 3.265 kilo mag slepen, ruwweg 500 kilo meer dan de twee andere motorversies. Van een diesel is geen sprake meer.
Hightech
Van een klassieke, ruige offroader verandert de Grand Cherokee in een hightech luxecocon.
Het dashboard wordt gedomineerd door twee grote schermen – een van 10,1 duim en een van 10,25 duim – en achterin kunnen ook tv-schermen worden gemonteerd waar je tot 9 Gb per scherm aan videomateriaal kan opslaan voor onderweg.
Draadloos opladen van smartphones en Apple CarPlay of Android Auto (eveneens draadloos) zijn vandaag vanzelfsprekende zaken. Gps-kaarten worden over-the-air geüpdatet en de auto heeft een wifi-hotspot waar je tot 8 toestellen op kan aansluiten. De Grand Cherokee komt begin 2022 op de markt in Noord-Amerika en tegen het einde van dat jaar in de rest van de wereld. Een prijskaartje kleeft er voorlopig nog niet op.