1. Je mag rijden wanneer je wil!
Fout! Vandaag de dag mogen bestuurders van een wagen met een 0-plaat zowel overdag als ’s avonds rijden, maar het is niet toegelaten om de wagen te gebruiken voor woon-werk-verkeer of voor het uitoefenen van een commerciële activiteit.
2. Alleen youngtimers zijn betrokken
Fout! De term ‘youngtimers’ verwijst doorgaans naar wagens uit de jaren ’80 en jaren ’90. De Belgische wetgeving stelt echter dat een wagen minstens 25 jaar oud moet zijn om een oldtimer te zijn, dus enkel de wagens uit de jaren ’80 vallen hieronder. Weet bovendien dat België zich wil gelijk schakelen met andere landen waar de leeftijdsgrens van oldtimers op 30 jaar ligt. De Waalse gemeenschap heeft al een dergelijk project op poten gezet.
3. Je betaalt minder belastingen
Juist! Wanneer de wagen ouder is dan 25 jaar dan is hij nog steeds onderworpen aan de Belasting op de inverkeerstelling (BIV). Dat is eenmalig en kost 61,5 euro. Daarnaast is er de verminderde verkeersbelasting die je jaarlijks betaalt en die voor oldtimers een forfaitair bedrag is (35,1 euro). Dit is enkel van toepassing voor wagens met een O-nummerplaat.
4. Nooit meer naar de keuring!
Juist en Fout! De O-nummerplaat stelt je inderdaad vrij van je jaarlijkse keuringbeurt. Maar wie een dergelijke plaat aanvraagt, moet met zijn wagen toch eerst door de technische controle. De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen pleit echter voor een meer regelmatige en verplichte controle. De inhoud en de frequentie van de controle zou dan wel rekening houden met het productiejaar van de wagen.