Wie kent er de Fisker Karma nog? De vierdeurs luxeberline was Henrik Fiskers eerste poging tot een ecologisch model van eigen makelij, met een plug-inhybride aandrijflijn en een uitgesproken design – maar dat mocht je ook wel verwachten van de man die onder meer de BMW Z8 en de Aston Martin V8 Vantage op papier zette. Het project kwam echter in de problemen door het faillissement van de batterijleverancier en de concurrentie van de Tesla Model S, die op de meeste vlakken superieur was en bovendien een volledig elektrische aandrijflijn had. Fisker ging failliet en Henrik verliet het bedrijf, maar de Fisker Karma werd in 2016 opnieuw tot leven gewekt als de Karma Revero, die nog tot op de dag van vandaag wordt gebouwd met een verder verbeterde aandrijflijn.

Twee eigen modellen vanaf 2024

Karma Automotive, het Amerikaanse bedrijf met Chinese eigenaars dat de rechten en eigendommen overkocht van Fisker Automotive, wil echter niet tot in de oneindigheid hetzelfde model blijven bouwen. En daarom wordt nu de volgende stap voor de luxeconstructeur voorgesteld, met twee eigen modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. Het eerste model dat we te zien krijgen is de Kaveya, een tweedeurs supercar met 1.196 pk dankzij twee elektromotoren, een gewicht van 2,4 ton(!) en een sprint van 0 tot 97 km/u (0-60 mph) in minder dan 3 seconden. De topsnelheid wordt geschat op zo’n 290 km/u.

De 4,77 meter lange coupé heeft dat hoge gewicht te danken aan zijn batterijpakket van maar liefst 120 kWh. Je zou denken dat de Kaveya daarmee een indrukwekkende autonomie haalt, maar de voorspellingen mikken op “meer dan” 400 km. De prijs die je betaalt voor bijna 1.200 pk, zeker? Snelladen van 10 tot 80% kan in 45 minuten, ook niet zo’n indrukwekkende prestatie. Als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens wachten tot Q4 2026 alvorens het model wordt gelanceerd!

Gyesera, elektrische luxesedan

Het tweede unieke model van Karma Automotive wordt de Gyesera, een elektrische sedan met achterwielaandrijving, 598 pk (niet toevallig precies de helft van de Kaveya), dezelfde batterij van 120 kWh en hetzelfde rijbereik van >400 km. De prestaties van deze uit aluminium en carbon opgetrokken berline zijn echter iets minder flitsend, maar daarom zeker niet sloom: 0-67 km/u in <4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 220 km/u. Op deze luxeberline is het echter minder lang wachten: al in Q4 2024 moet je hem kunnen krijgen. Beeldmateriaal ontbreekt echter nog. Wie denkt dat Karma het daarbij zal laten, heeft het mis, want het bedrijf belooft ook vanaf de lancering van de Gyesera elke zes maanden nieuwe producten en conceptcars voor te stellen. We zullen ze maar op hun woord geloven...

?