In 2011 kwam de Fisker Karma op de markt: een bloedmooie elektrische auto met een kleine batterij en een benzineviercilinder van GM als generator om het rijbereik te vergroten. Ontwerper Henrik Fisker ging ‘all the way’, want de hele constructie en het interieur van het auto gebeurden op zo ecologisch mogelijke wijze. Bovendien had de wagen een jaar voor de Tesla Model S al een groot aanraakscherm om talrijke boordfuncties te bedienen. Alleen was de bouwkwaliteit dramatisch, crashte de centrale computer dagelijks, was de viercilinder rauw, luidruchtig en dorstig en kocht werkelijk niemand de mooie stekkerauto. Een jaar na de lancering was het verhaal al voorbij en werd Fisker overgenomen door het Chinese Wanxiang. Sindsdien heet de auto Karma Revero.
Eindelijk elektrisch
In de lente van 2021 kiest Karma eindelijk voor de aandrijflijn die de Revero van in het begin had moeten hebben: hij gaat volledig elektrisch. De klant krijgt de keuze tussen een accu van 75 kWh of een van 100 kWh. Het rijbereik volgens de Chinese homologatiecyclus: respectievelijk 322 en 483 kilometer. Op WLTP wordt dat dan ongetwijfeld een procent of 30 minder. Later komt nog een versie met een nog grotere accu en een bereik van 644 kilometer. De snelste versie sprint van nul naar 100 km/u in iets meer dan 4 seconden en snelladen kan aan vermogens van tot 150 kW. De interne lader voor thuis stekkeren ‘trekt’ tot 11 kW, genoeg om op een nachtje de batterij helemaal vol te duwen.