De Versys is het enige model uit zijn categorie met een viercilinder! Hij neemt een pak onderdelen van de Z 1000 X over zoals de motor en het chassis, onderdelen dat echter wel aangepast werden aan deze nieuwe uitdaging. Het recept roept wat vragen op, maar het resultaat is meer dan overtuigend. Zoals we het van een degelijke Japanner gewoon zijn geraakt is de Versys heel toegankelijk. De piloot zal achter het stuur van deze machine meteen zijn plaats vinden. Alles valt perfect in de hand en de natuurlijke zitpositie zorgt voor het nodige vertrouwen. Zijn gewicht is helemaal geen probleem, de zadelhoogte is heel redelijk en de motor, zelf aan lagere toerentallen. 

Waarom niet?

We komen al snel tot de vaststelling dat een viercilinder voor een trail helemaal niet zo’n slecht idee blijkt te zijn. De gewaagde viercilinder gok werd zo slim geïmplementeerd dat hij in elk geval al voor geen plaatsprobleem heeft gezorgd. Dankzij een aangepast kader blijft de breedte ter hoogte van de knieën beperkt. Het omgekeerde voorvork en de schokdempers werden ontwikkeld om vlot de oneffenheden van het wegdek op te kunnen vangen, echter zonder reële off-road ambities.  

"On-road" trail

De 17 duim velgen bevestigen de eerder «on-road» ambities van de Versys. En dat is ook het geval met een breed stuur en breed zadel. Het zadel hebben ze vooraan wel smaller gemaakt om gemakkelijker voet aan grond te kunnen zetten. Hier is geen twijfel mogelijk, de rechte en comfortabele zithouding vinden we enkel bij trails terug. Er werd ook de nodige aandacht besteed aan comfort met met rubber bezette voetsteunen, een in de hoogte en zonder werktuigen verstelbaar windscherm, een bagagerek, een opbergvak onder het zadel en een tankinhoud van maar liefst 21,5 liter. Op technisch vlak hoeft de Versys 1000 ook niet onder te doen. De 1043 cc viercilinder van de Z 1000 werd danig aangepast om beter overeen te stemmen met de spirit van deze machine, maar is wel nog altijd goed voor een vermogen van 118 pk! Bovendien beschikt hij over meer koppel aan lagere toerentallen (102 Nm).

Modern

Zoals het vandaag moet, is ook de Versys uitgerust met nodige hulpsystemen als een tractie controle en motormanagement (full power of low power), waarbij de low power instelling maar 75% van het vermogen vrijgeeft. Achter het stuur van de Versys vergeten we al snel de wat minder geslaagde look en de gewaagde viercilinder optie voor een trail waar de ingenieurs van Kawasaki voor hebben gekozen. 

Gemakkelijk!

De Versys 1000 is werkelijk een heel comfortabele machine. Hij is in staat om vlot kilometers te verslinden op de snelweg, en met vermogen op overschot. De lineaire, en dus niet al te karaktervolle, motor staat garant voor een indrukwekkende beschikbaarheid aan zo goed als alle toerentallen. Ongeacht de snelheid of de ingeschakelde versnelling, de Versys 1000 staat altijd paraat. Kortom een gemakkelijke motor, en ook al is het chassis niet zo snedig als de concurrentie, hij doet gewoon wat van hem gevraagd word en zal niemand ontgoochelen. De Versys is een typisch voorbeeld van een machine dat meer waard is dan ze doet vermoeden, en onder alle omstandigheden doeltreffend.