Ben je een snob?
Ben je een beetje snobistisch, een fashion victim van de mooie shoppingwijken? Dan raad ik je de Mini inspired by Goodwood aan. Achter die mysterieuze naam schuilt een Mini hatchback, aangepast door de stilisten van Rolls-Royce. Exterieur- en interieurelementen uit de designstudio van Rolls-Royce in Goodwood geven deze kleine premiumauto een unieke charme die herinnert aan de zeer exclusieve Wood&Pickett en andere Radfords die de Mini zo chic maakten in de jaren zestig. Peter Sellers (Pink Panther) was een fan en gaf de auto aan zijn vrouwelijke veroveringen (zoals zijn echtgenote Britt Ekland). Ook George Harrison en Paul McCartney behoren tot de bekende Mini-rijders. Een Mini kon in die tijd al volledig getransformeerd worden (kofferklep, horizontale lichten, koplampen van Facel Vega of Mercedes-Benz, een interieur met de afwerking van een Rolls-Royce, …).
Opnieuw naar de Mini inspired by Goodwood van vandaag. Het exterieur onderscheidt zich door de metaalkleur Diamond Black ontwikkeld door Rolls-Royce en specifieke velgen, maar vooral het interieur kreeg veel aandacht. De boordplank, de console, de tapijten, de zijpanelen en de dakhemel zijn uitgevoerd in de kleur Corn Silk. Leder bedekt de zetels, de boordplank en de deurpanelen. De dakhemel is van kasjmier en de vloermatten zijn van dezelfde lamswol die Rolls-Royce gebruikt in zijn huidige modellen. Veeg dus je voeten voor je instapt.
Onze Mini inspired by Goodwood, nummer één van de beperkte serie van duizend exemplaren, is technisch gebaseerd op de Cooper S, die voor de gelegenheid een automatische versnellingsbak kreeg. De Goodwood biedt al het plezier van een gewone Mini en ik kon vooral de klasse van het luxueuze en exclusieve interieur wel smaken. De automaat is niet echt gemaakt voor een ‘aanvallende’ rijstijl. Daarvoor is een John Cooper Works geschikter.
Schep je graag op?
Loop je graag te koop met jouw succes? De BMW X6 blijft een must, vooral in de versie M50d. Een Sport Activity Coupé is sowieso al moeilijk te vinden bij de concurrentie en dit competitiebeest stuwt de massa dankzij 381 pk van 0 naar 100 km/u in amper 5,3 seconden. Onnodig te zeggen dat je met een maximumkoppel van 740 Nm ruim toekomt. De X6 M50d is begrensd op 250 km/u. Vierwielaandrijving, een achttrapsautomaat, een specifieke ophanging, grote remmen: achter zijn allures van een verhuiswagen schuilt duidelijk meer. Ik verbaas me telkens over de doeltreffendheid van deze 4,9 meter lange bolide met een hoogte van 1,7 meter en een gewicht van 2.225 kg. Gewoonweg verbluffend, maar mirakels bestaan niet en je betaalt het cash op het vlak van comfort.
Liever discreet?
Discrete elegantie is jouw smaak, je wilt jezelf een plezier doen maar op een verantwoorde manier? Richt je dan op de 640i Gran Coupé. Deze vierdeurscoupé met zeldzame elegantie straalt klasse uit, zonder te vervallen in een kunstmatige look of karikatuur zoals veel recente koetswerken. De 640i Gran Coupé verenigt het beste wat BMW te bieden heeft. Een schitterende, krachtige, expressieve maar discrete lijn, een opwindende motor (wat een geluid!), topprestaties, een vorstelijk comfort, een luxueuze uitrusting (standaard of in optie): dit is een BMW. Het chassis biedt een onvergetelijk plezier, een puur geluk voor levensgenieters. En dat geluk kun je delen met jouw gezin: de 6 Gran Coupé is groot genoeg voor vijf personen en heeft geen problemen met bagage dankzij de neerklapbare achterbank (1/3-2/3). Zeker een goede keuze, gefeliciteerd.
Openluchtliefhebber?
Ben je een liefhebber van de openlucht en rijden met de haren in de wind? Laat de 6-Serie Gran Coupé dan staan voor een 6-Serie Cabriolet. En waarom niet meteen de M6? De 6-Serie Cabriolet is mooi ontworpen en iets klassieker dan zijn voorganger. Kortom, een auto die onder een goed gesternte geboren is.
De M zorgt voor een extra exclusieve toets en gespierde prestaties. Als ‘genoeg’ niet volstaat, vind je zeker je gading in de 4.4 V8 met 560 pk die vanaf 1.500 tr/min 680 Nm koppel levert. 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 4,3 seconden en op de Autobahn haal je 305 km/u met het pakket M Driver. BMW beheerst zijn vak, dat is niets nieuws, en het plezier is hier altijd op de afspraak dankzij het uitstekende chassis en de onberispelijke afwerking.
Eerder groen?
Verbiedt jouw ecologisch bewustzijn dat je fossiele brandstoffen gebruikt? Nog een beetje geduld, de BMW i3 en i8 zijn in aantocht. In afwachting ben je misschien één van de 1.100 gelukkigen die met de BMW Active E mag rijden, die sinds vorige zomer geproduceerd wordt in de BMW-fabriek in Leipzig. De bedoeling is om de elektrische technologie van het toekomstige i-gamma in de praktijk te testen. Deze 1-Serie Coupé heeft vier echte plaatsen en een kleine kofferruimte van 200 liter, een grote vooruitgang tegenover de Mini E met twee plaatsen.
Het BMW-plezier blijft in deze stille en krachtige auto behouden aangezien de elektromotor 170 pk ontwikkelt, voldoende voor een ‘kanonstart’. Rijden met de Active E op bochtige wegen in de Ardennen voelde nooit als een straf. Bij elke vertraging wordt de batterij zodanig herladen dat de remmen zelfs niet gebruikt moeten worden. Na een tiental kilometer was de autonomie met slechts drie kilometer gedaald.
Alleen het beste is goed genoeg?
The sky is the limit? Geld vormt geen probleem, maar je eist het allerbeste? Dan is de Rolls-Royce Phantom Series II iets voor jou. We betreden hier een andere wereld. Geen enkel merk ter wereld heeft het aura van de dubbele R en de Phantom is een waardige erfgenaam. De Phantom is statig, ostentatief maar klassevol, zoals alleen Rolls-Royce dat kan. Een Maybach kan hier nooit tegen concurreren. Dat heeft Mercedes nu ook begrepen: het gooit de handdoek in de ring.
Achter het stuur kruipen van een Rolls-Royce is een unieke ervaring. Ik heb de indruk op een vliegend tapijt te zitten. Het grote, dunne stuur zet meteen de toon en verschilt van alle andere sturen die momenteel in productie zijn. Ik ben verheugd met deze sensationele auto te kunnen rijden, maar betreur tegelijk dat ik niet achterin kan zitten om met de intrekbare schermen te spelen terwijl ik geniet van een glaasje champagne uit de minibar tussen de twee verstelbare achterzetels. Ik troost mezelf met de gedachte dat ik in het handschoenvak voor de passagier in het optionele sigarenvakje enkele Esplendidos van Cohiba had kunnen steken. Roken of drinken, je moet kiezen.
De majestueuze afmetingen verhinderen niet dat de Phantom vlot rijdt. De 2,5 ton en 584 centimeters worden doeltreffend aangedreven door de schitterende atmosferische 6.75 V12 met 460 pk. Genoeg om 0 tot 100 km/u af te leggen in 5,9 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 240 km/u te halen. Uiteraard zet de Phantom van nature aan om kalm te rijden: wat heb je tenslotte nog te bewijzen aan de buitenwereld?