Koetswerk
De VW Golf is er in drie versies: als driedeurs (vanaf € 20.220), als vijfdeurs (€ 925 extra) en als break, de Variant (€ 3.380 extra). Heb je jonge kinderen, twijfel dan niet: met 605 liter aan bagageruimte met de achterbank rechtop doet de Variant het uiteraard beter dan de 380 liter van de hatchback. Maakt bagageruimte minder uit, ga dan voor de vijfdeurs. Eventuele achterpassagiers zullen je bij het in- en uitstappen dankbaar zijn.
Motor
De vaakst voorkomende keuze: benzine of diesel? De tijdsgeest is tegen de diesel, maar alles hangt natuurlijk af van de kilometers die je aflegt. Het omslagpunt voor particuliere kopers wordt tegenwoordig vaak op 30.000 kilometer gelegd, en dat is ook bij de Volkswagen Golf een goed vertrekpunt. Kies je de Golf als bedrijfswagen en doe je veel kilometers, dan kom je wellicht toch bij een diesel uit.
Volkswagen biedt je bij benzinemotoren de keuze tussen de 1.0 TSI driecilinder (85 en 110 pk), een 1.4 TSI viercilinder (125 pk) en een 1.5 TSI viercilinder (150 pk). Wij raden de gulden middenweg aan: de 1.4 TSI heeft meer longinhoud dan de driepitter, en is € 2.000 tot € 3.000 minder duur dan de 1.5 TSI terwijl hij qua prestaties niet hoeft onder te doen.
Bij de diesels heb je de keuze tussen een 1.6 TDI (90 en 115 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Ook hier nemen we de gulden middenweg: de 1.6 TDI van 115 pk is uiteraard krachtiger dan de wat krappe 90 pk-versie, maar zuiniger dan de grotere 2.0 TDI.
En CNG of elektrisch? De fors duurdere catalogusprijs van de plug-inhybride Golf GTE (€ 40.060, alleen nog stock) en volledig elektrische e-Golf (€ 39.010) maken een geëlektrificeerde VW Golf voor particuliere kopers zelfs met alle overheidspremies en -voordelen niet zo interessant als voor bedrijven en zelfstandigen.
Wel willen we een lans breken voor CNG. De Golf TGI (vanaf € 22.685) is een aanlokkelijk aardgasalternatief. Hij is milieuvriendelijker en goedkoper dan een equivalente benzine of diesel: tot 2020 betaal je geen BIV of verkeersbelasting en CNG is goedkoper aan de pomp. Wel heb je best een CNG-tankstation in de buurt.
Versnellingsbak
Op de Golf heb je zowat altijd de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een DSG-automaat met dubbele koppeling. Het manuele exemplaar is bij de kleinere motorversies een vijfbak, de grotere hebben zes verzetten. De DSG heeft steeds zeven verzetten.
De manuele vijfversnellingsbak kan qua rijcomfort niet tippen aan de DSG-automaat, zeker niet op snelwegen. Het verschil tussen de zesversnellingsbak en de DSG is kleiner, maar vooral in fileverkeer haalt die laatste de bovenhand. Het hangt er dus van af of je de meerprijs van € 1.500 tot € 2.000 (afhankelijk van de motorversie) voor de DSG wil betalen.
Uitrusting
Het basisuitrustingsniveau heet Trendline (vanaf € 20.220) en is standaard correct uitgerust, met een noodremhulp, vermoeidheidsherkenning, digitale radio, klimaatregeling en elektrische ruiten. Comfortline (vanaf € 21.460) doet er onder meer comfortabelere zetels, een multifunctioneel stuurwiel en een adaptieve snelheidsregelaar bij. Highline (vanaf € 25.460) voegt vooral een chiquere aankleding toe.
Ook hier gaan we voor de gulden middenweg: de Comfortline-versie is aantrekkelijker aangekleed dan de Trendline-versie, correct uitgerust, en laat nog voldoende opties open voor de verdere afwerking. Tegelijk vermijd je de meerprijs van € 4.000 die de Highline-versie vraagt. Ten slotte vermelden we het aantrekkelijk geprijsde Business Pack (€ 2.600 op Trendline, € 2.450 op Comfortline en Highline), dat van de Golf een vijfdeursversie maakt en metaalkleur toevoegt, automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.
Onze keuze: Golf 5D Comfortline 1.4 TSI DSG7 met Business Pack, wintermodule (met onder meer zetelverwarming) en dodehoekwaarschuwing: € 29.065
Tweedehands? Bekijk ook onze Volkswagen Golf-zoekertjes