Koetswerk
Heel wat constructeurs bieden hun B-segmenter alleen nog maar als vijfdeurs aan. De Volkswagen Polo bijvoorbeeld, of de Seat Ibiza. Ford laat je nog steeds kiezen tussen de klassieke driedeurs en een vijfdeurs. Wij raden die laatste aan: niet alleen is de kofferruimte met 292 liter exact even groot, de toegang tot de achterbank is veel makkelijker én je betaalt bovendien amper € 500 meer voor de vijfdeurs. Niet twijfelen dus.
Motor
Ford heeft zijn motoraanbod perfect afgestemd op het formaat van de Fiesta. Je kan steeds kiezen uit drie motoren: een atmosferische 1.1 benzinemotor (met 70 en 85 pk), een 1.0 Ecoboost turbobenzine (met 100, 125 en 140 pk) en een 1.5 TDCi (met 85 en 120 pk). Alleen de Vignale biedt het atmosferische blok niet aan. De beschikbare vermogens hangen af van de uitrustingsversie.
De 1.5 TDCi is een diesel op maat van de Fiesta, maar zal maar voor een heel klein deel van de Fiesta-klanten de meest interessante optie zijn. We raden de benzinemotor aan dus, en dan bij voorkeur Fords beroemde Ecoboost driecilinder. De 140 pk-versie is alleen beschikbaar in combinatie met de ST-Line- en Vignale-uitvoeringen. De 125 pk-versie heeft een iets hogere topsnelheid en accelereert een paar tienden sneller, maar legt gelijkaardige verbruik- en uitstootcijfers neer. Met de 100 pk-versie bespaar je € 1.000 in de aankoopprijs tegenover de 125 pk-versie, en die driecilinder bewees tijdens onze test zijn verdienste al.
Versnellingsbak
De 1.1 heeft een manuele vijfversnellingsbak, alleen de 100 pk-versie van de 1.0 Ecoboost is voor € 1.300 extra ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak met zes verzetten. Alle andere motoren hebben standaard een manuele zesversnellingsbak. Dat is ook degene die onze voorkeur geniet: de automaat heeft zijn verdienste, maar mist wat reactiesnelheid en intelligentie wanneer je hem onder druk zet.
Uitrusting
Het standaard uitrustingsniveau van de Fiesta heet Trend, en beschikt onder meer over een rijstrookwaarschuwing, automatische koplampen en een snelheidsbegrenzer. De uitvoering Business Class (€ 1.700 extra op de 1.1, € 1.500 extra op de andere motoren) voegt er onder meer een manuele klimaatregeling, parkeersensoren achteraan, en een radio met Bluetoothverbinding, Android Auto en Apple CarPlay aan toe, in combinatie met een 6,5 duim groot touchscreen.
Titanium (€ 700 extra bovenop Business Class) kleedt de Fiesta wat luxueuzer aan en biedt beter steunende zetels. De ST-Line-uitvoering (€ 1.000 extra bovenop Titanium) maakt de Fiesta sportiever, met stevigere remmen, aangepaste ophanging en een sportievere aankleding. Vignale tot slot (€ 2.500 extra bovenop Titanium) kiest de kaart van de luxe.
Ford plaatst heel wat items op de optielijst, maar houdt de prijzen van die opties al bij al binnen de perken. Wij zouden kiezen voor enkele items die de dagelijkse ritten aangenamer maken, zoals een snelheidsregelaar (€ 150), elektrische ruiten achteraan (€ 200), een achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan (€ 500), meer verstelmogelijkheden voor de passagierszetel (€ 75), en een navigatiesysteem met digitale radio en verbeterde geluidsinstallatie (€ 900).
Uniek: voor € 100 (op de driedeurs) of € 150 (op de vijfdeurs) biedt Ford ook deurbeschermers aan, smalle rubberen stroken die zich bij het openen van de deuren vliegensvlug over de deurrand plooien om ze tijdens een moment van onoplettendheid te beschermen tegen muren of andere auto’s. Een handige optie, bijvoorbeeld wanneer je enthousiaste kinderen op de achterbank hebt.
Onze keuze
Fiesta (5-deurs) 1.0 Ecoboost 100 Titanium 6M, met metaalkleur, snelheidsregelaar, elektrische ruiten, achteruitrijcamera, uitgebreider verstelbare passagierszetel en navigatie: € 21.625
Tweedehands? Bekijk ook onze Ford Fiesta-zoekertjes