Op drie compacte modellen van het nieuwe MQB A0-platform kan een probleem in het ontwerp van de veiligheidsgordels voor een veiligheidsprobleem zorgen. Met vijf passagiers, waarvan iemand centraal achteraan en links achteraan, kan de sluiting van de gordel links achteraan openen. Bij een schok, stevig remmen of een plotse richtingverandering kan de centrale gordel namelijk op de rode knop op de sluiting van de linker gordel duwen. En zo de gordel onbedoeld losmaken.
400.000 auto’s
De terugroepactie omvat alle nieuwe Polo’s, Ibiza’s en Arona’s, in totaal iets meer dan 400.000 auto’s. Volkswagen en Seat geven mee dat de terugroepactie over enkele weken begint. Klanten zullen een brief krijgen met de vraag om een afspraak bij hun concessiehouder te maken.
Laat niemand centraal achterin plaats nemen
In een officiële mededeling zeggen Volkswagen en Seat dat de Polo, Ibiza en Arona gehomologeerd blijven “met strikte naleving van de geldende wetten” en dat ze veilige auto’s zijn. Toch raden de merken hun klanten aan om niemand centraal achterin plaats te laten nemen tot ze bij hun concessiehouder langs zijn geweest.