201903211807432019hyundaitucson01.jpg

Koetswerk

De Tucson is Hyundai’s middelgrote SUV met vijf zitplaatsen. Voor zeven plaatsen moet je bij de Koreanen uitwijken bij de 4,77 meter grote Santa Fe. Deze Tucson past met zijn 4,48 meter in het rijtje van de Volkswagen Tiguan (4,49 meter) en Peugeot 3008 (4,45 meter).

Met een kofferruimte van 513 tot 1.503 liter (502 tot 1.492 liter in de dieselversies, 459 tot 1.449 liter in de mild hybrid) doet de Tucson net iets minder dan zijn concurrenten. De Tiguan laat 520 tot 1.655 liter optekenen, de 3008 geeft 520 tot 1.580 liter op. De achterbank van de Koreaan en de Fransman is niet verschuifbaar, die van de Duitser wel.

201903211807442019hyundaitucson03.jpg

Motor

De Hyundai Tucson is er met twee benzine- en twee dieselmotoren. De basisbenzine is de atmosferische 1.6 GDi van 132 pk, en wordt aangevuld door de 1.6 T-GDi van 177 pk. De eerste motor is alleen voorwielaangedreven, de laatste laat je kiezen uit voor- of vierwielaandrijving.

Dieselen doet de Hyundai Tucson met de 1.6 CRDi. Dat dieselblok is er met vermogens van 115 pk (voorwielaandrijving) en 136 pk (voor- en vierwielaandrijving). Sinds vorig jaar bieden de Koreanen ook een mild hybrid aan, de 2.0 CRDi. Die is 185 pk sterk en drijft de vier wielen aan.

Wie het extra koppel nodig heeft om een aanhanger te slepen is beter gebaat met een dieselversie, maar zowat alle andere klanten zijn financieel gezien meer met een benzinemotor. Onze voorkeur gaat dan uit naar de 1.6 T-GDi, die met zijn versnellingsbak met dubbele koppeling op zich zowat evenveel verbruikt als de atmosferische GDi, maar wel betere prestaties neerzet.

201903211807452019hyundaitucson02.jpg

Versnellingsbak

De basismotoren (de 1.6 GDi en 1.6 CRDi van 115 pk) zijn alleen verkrijgbaar met manuele zesbak. De 1.6 T-GDi laat je eventueel kiezen voor een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die standaard is op de vierwielaangedreven versie. De 1.6 CRDi van 136 pk schakelt alleen automatisch met de 7-DCT, de 2.0 CRDi geeft je de keuze tussen een manuele zesbak en een klassieke achttrapsautomaat. Wij zijn wel te vinden voor de 7-DCT met dubbele koppeling, die zijn werk vloeiend en zacht doet.

201903211807442019hyundaitucson06.jpg

Uitrusting

De optielijst van de Hyundai Tucson is beperkt tot metaalkleur (€ 650) en andere kleuren leder in de duurste uitvoering (€ 300), dus je zult vooral zorgvuldig een uitvoering moeten kiezen als je bepaalde zaken zoekt. Dat zijn er drie: Inspire, Feel en Shine. De basisversie Inspire is alleen combineerbaar met de 1.6 GDi, en kost € 25.299. Hij krijgt standaard een lichtsensor, manuele airco, Bluetooth, cruise control en parkeersensoren achteraan. Voor € 1.000 extra is de Inspire er met een navigatiepakket en achteruitrijcamera.

De versie Feel, combineerbaar met alle motoren behalve de vierwielaangedreven versies, begint vanaf € 28.449 en is volgens ons de interessantste. Die voegt navigatie toe aan de standaarduitrusting, digitale radio, een automatische airco en zetelverwarming. Voor € 2.950 extra is er nog een “Comfort Pack” met elektrisch verstelbare lederen zetels, handenvrij starten, parkeersensoren vooraan, rijstrookhulp en inductieladen voor je smartphone.

De duurste versie, Shine, is beschikbaar op de 1.6 T-GDi en op de dieselmotoren en begint vanaf € 35.499. Dan krijg je standaard een elektrisch schuifdak, een automatische kofferklep, led-koplampen, zetelventilatie en -verwarming achteraan, stuurverwarming en uitgebreide rijhulp.

201903211807442019hyundaitucson04.jpg
201903211807442019hyundaitucson05.jpg

Onze keuze

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 177 Feel 7-DCT, met metaalkleur: € 32.549

Tweedehands? Bekijk ook onze Hyundai Tucson-zoekertjes

201903211807442019hyundaitucson07.jpg