Wim Bervoets

12 OKT 2018

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Mazda MX‑5

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we de ideale auto voor deze nazomer: de Mazda MX-5.

Koetswerk

De vierde generatie van de Mazda MX-5 is er in twee versies: de klassieke roadster met stoffen kap die je letterlijk in een handomdraai wegklapt, en de RF, de retractable fastback oftewel targa, met een stalen wegklapdak. De roadster met klassieke stoffen kap geniet onze voorkeur: hij is niet alleen € 2.500 goedkoper, je klapt zijn dak ook veel sneller weg en hebt geen last van hinderlijke turbulenties in de achterste stijlen wanneer je met het dak open rijdt.

In beide gevallen is de MX-5 een compacte roadster, die plaats biedt aan twee passagiers en niet veel meer. Het aantal opbergvakken is bijzonder beperkt, en dat geldt ook voor de kofferruimte: 127 liter. Goed om weten als je op vakantie vertrekt, maar Mazda heeft altijd wel ergens een bagagedrager in zijn accessoirecatalogus staan.

Motor

Het motoraanbod in de Mazda MX-5 is beperkt tot twee exemplaren: een atmosferische 1.5 van 132 pk en een atmosferische 2.0 van 184 pk. Die laatste is sinds de modelupdate iets krachtiger geworden, maar maakt de keuze moeilijker. Voordien was de 1.5 de enthousiaste motor die je kon uitwringen en de 2.0 ondanks zijn meervermogen wat aan de makke kant.

Nu heeft de 2.0 dat nadeel ruimschoots ongedaan gemaakt, waardoor de keuze vooral afhangt van persoonlijke voorkeur. En van het budget: de 2.0 is er alleen in de hoogste uitvoering Skycruise (€ 28.490 voor de roadster, € 30.990 voor de RF). Het prijsverschil met de 1.5 in dezelfde uitvoering bedraagt dan € 1.800, maar de 1.5 heeft wel een lagere basisprijs: € 22.690 voor de uitvoering Skymove.

Versnellingsbak

Eenvoudige keuze: alle MX-5-modellen zijn alleen verkrijgbaar met een uitstekende, kort schakelende manuele zesbak, op de 2.0 in de RF na. Die kan je voor € 1.500 extra ook krijgen met een klassieke zestrapsautomaat. Maar een MX-5 laat zich natuurlijk het best savoureren met een handgeschakelde versnellingsbak.

Uitrusting

De MX-5 heeft drie uitvoeringen: Skymove, Skydrive en Skycruise. Alleen de 1.5 in de roadster biedt de drie uitvoeringen aan. De 2.0 in de roadster en RF houdt het bij de uitvoering Skycruise, de 1.5 in de RF is er als Skydrive en Skycruise. De keuze voor het koetswerk en de motor bepaalt dus meestal al de keuze van je uitvoering.

De basisuitvoering Skymove houdt het bij de basics: led-koplampen, een radio met USB- aansluiting en manuele airco. De optielijst is in dat geval beperkt tot metaalkleur. Skydrive is interessanter, omdat het dak in de roadster en RF dan beter geïsoleerd is, je er Bluetooth bijkrijgt, een snelheidsregelaar en een mooiere afwerking.

Bovendien kan je in de optielijst dan nog kiezen voor navigatie (€ 650), Apple CarPlay en Android Auto (€ 290), en een Luxury Pack met zetelverwarming, digitale radio, rijstrookhulp, automatische airco en een lederen bekleding (€ 1.900). De hoogste uitvoering Skycruise voegt meer rijhulp toe (dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning), parkeersensoren en een achteruitrijcamera, een sperdifferentieel (alleen op de 2.0), navigatie en zetelverwarming.

Skycruise is dus wellicht de meest aantrekkelijke uitvoering, zeker wanneer je van plan bent om je MX-5 vaak te gebruiken. Toch kom je met de middelste uitvoering Skydrive, het navigatiesysteem en het Luxury Pack aardig in de buurt qua uitrusting, maar blijf je nog netjes onder de prijs van de Skycruise.

Onze keuze

Mazda MX-5 roadster 1.5 Skyactiv-G 132 Skydrive 6M, met metaalkleur, navigatie, Apple CarPlay en Luxury Pack: € 27.030

Tweedehands? Bekijk ook onze Mazda MX-5-zoekertjes

Advertentie
Advertentie
Advertentie