Koetswerk
Peugeot houdt het eenvoudig: de 3008 is er alleen als vijfdeurs-SUV. Geen extra zitplaatsen op de derde zitrij trouwens: die eer is weggelegd voor de grotere 5008. De kofferruimte blijft dus volledig beschikbaar, en scoort met 520 liter (1.482 liter met de achterbank neer) gemiddeld in zijn segment. De 3008 krijgt een catalogusprijs mee vanaf € 26.200, maar als je voor de tweekleurige Coupe Franche-koetswerkkleuren wil kiezen (een optie van € 800), dan moet je uitwijken naar de hoogste uitrustingsversies, GT-Line (vanaf € 33.350) en GT (€ 41.000).
Motor
Voor de meeste uitrustingsversies stelt Peugeot twee motoren voor: een benzine en een diesel. De benzinemotor is de 1.2 PureTech driecilinder turbobenzine van 130 pk. Peugeot verving de 1.6 BlueHDi diesels van 100, 115 en 120 pk door één enkele 1.5 BlueHDi, die eveneens 130 pk sterk is. Kijk je richting GT-Line, dan komen daar nog de 1.6 THP turbobenzine van 165 pk bij (€ 36.250) en de 2.0 BlueHDi, die er alleen nog met 180 pk is (€ 39.500). Die laatste is ook de enige motor die voor de 3008 GT werd uitgekozen.
Alleen veelrijders of mensen die hun 3008 gebruiken om een aanhanger te slepen (en in dat geval het best voor de koppelrijke 2.0 BlueHDi kiezen) zijn in deze Peugeot beter af met een diesel, dus gaat onze voorkeur uit naar de benzineversie. Die heeft iets minder koppel dan de 1.5 BlueHDi (230 tegenover 300 Nm), maar zet gelijkaardige prestaties neer. Overweeg je toch de 1.6 THP, hou er dan rekening mee dat die wel betere prestaties neerzet, maar weinig extra karakter en rijplezier oplevert. De kleinere motoren zijn in de 3008 dus de betere keuze.
Versnellingsbak
De instapversie Access houdt het alleen op een manuele zesversnellingsbak, maar de andere uitrustingsversies geven je steeds de keuze tussen een manuele of automatische versnellingsbak. Die telt zes verzetten bij de benzinemotoren, en acht verzetten bij de diesels. De 1.6 THP en 2.0 BlueHDi zijn er alleen met automatische versnellingsbak. De automaten missen wat reactiesnelheid tegenover concurrerende automaten, dus gaat onze voorkeur naar de klassieke handbak.
Vierwielaandrijving heeft de 3008 niet, maar je kunt hem wel bestellen met Advanced Grip Control (€ 730 op de versie Active, € 400 op de Allure, GT-Line en GT, standaard op de Crossway). Dat gebruikt de tractiecontrole om het vermogen op de wielen te beheren, en laat je kiezen tussen enkele rijmodi. Alleen een meerwaarde als je af en toe op sneeuw of lastige ondergrond rijdt, wat ons betreft.
Uitrusting
De basisversie Access (vanaf € 26.200, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi) is al correct uitgerust, met een manuele klimaatregeling, snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing en rijstrookassistentie, maar het begint pas comfortabeler te worden vanaf het tweede niveau, Active (vanaf € 28.500, 1.2 PureTech en 1.5 BlueHDi), met automatische koplampen, parkeersensoren achteraan en een automatische klimaatregeling. Vanaf het niveau Allure (vanaf € 30.750) komen er standaard een navigatiesysteem bij met uitgebreide smartphone-integratie, parkeersensoren rondom en een luxueuzere aankleding. De speciale reeks Crossway (vanaf € 32.000) voegt het Advanced Grip Control toe samen met een eigen aankleding, terwijl de GT-Line (vanaf € 33.350) de veiligheidsuitrusting uitbreidt, led-koplampen en een sportievere aankleding toevoegt. De GT (€ 41.000) past de ophanging nog wat aan, en combineert de krachtigste diesel met een sportief uiterlijk.
Onze voorkeur gaat uit naar de Active. Combineer die met enkele interessante opties zoals parkeersensoren vooraan, navigatie en zetelverwarming, en je hoeft eigenlijk alleen qua visuele aankleding onder te doen voor de hogere uitrustingsversie Allure, terwijl je ruim € 1.000 bespaart.
Onze keuze
3008 1.2 PureTech 130 6M Active, met metaalkleur, parkeersensoren voor- en achteraan, navigatie (met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink) en zetelverwarming: € 30.700
Tweedehands? Bekijk ook onze Peugeot 3008-zoekertjes