201905081356450213002.jpg

Koetswerk

Hoewel de Skoda Octavia bij uitstek het populairst is als break, bestaat hij ook nog steeds als berline. Die biedt plaats aan vijf passagiers, en maakt 590 liter aan kofferruimte vrij. Dat wordt 1.580 liter als je de achterbank neerklapt. De Octavia Combi, de breakversie, doet iets beter: hij biedt 610 liter aan kofferruimte, en 1.740 liter met de achterbank neer. Wij zouden niet twijfelen en resoluut kiezen voor die laatste: hij biedt meer praktisch gebruiksgemak en zijn meerprijs blijft beperkt tot 880 euro.

Voor de volledigheid is de Octavia er nog als sportieve RS, zowel als berline en break, en in de breakversie ook als avontuurlijke Scout. Die heeft een stoerdere aankleding maar kost flink wat meer: reken op minstens 35.000 euro. Dat komt omdat hij alleen met vierwielaandrijving en de topmotoren in de Octavia te krijgen is: de 2.0 TSI benzine en 2.0 TDI diesel. Wij beperken ons voor deze keuze alleen tot de ‘gewone’ Octavia-modellen.

20190508135643img2427.jpg
20190508135644img2451.jpg

Motor

Wie de Skoda Octavia in zijn lijst van bedrijfswagens ziet staan, zal wellicht vaak alleen voor de dieselmotor kunnen kiezen. Maar voor de meeste kopers is een benzinemotor de interessantste keuze. Het benzineaanbod in de Octavia begint bij de 1.0 TSI driecilinder van 115 pk uit de Volkswagen-stal, en wordt gevolgd door de 1.5 TSI viercilinder van 150 pk. De krachtigste benzineversie is de 2.0 TSI van 190 pk, die voorzien is van vierwielaandrijving. Wij zouden kiezen voor de gulden middenweg: de 1.5 TSI, een gewillige en soepele motor, die zijn meerprijs van 2.515 euro tegenover de 1.0 TSI rechtvaardigt door een aangenamer karakter bij gezinsgebruik.

Sleep je regelmatig aanhangers, dan lijkt de 2.0 TDI van 190 pk en vierwielaandrijving de enige keuze. Kies je toch voor een andere dieselmotor, dan moet je knopen doorhakken tussen de 1.6 TDI van 115 pk en de 2.0 TDI van 150 pk. Die laatste is de aangenamere van de twee, maar reken ook hier op een meerprijs van 2.400 euro.

Tot slot is er nog de G-TEC, de Octavia Combi op CNG. Die gebruikt sinds kort een 1.5 TSI van 130 pk, met grotere CNG-tanks en een kleinere benzinetank. Zijn duurdere aankoopprijs (reken op minstens 30.160 euro) laat zich in Vlaanderen deels terugverdienen door de fiscale voordelen en de lage prijs aan de pomp. Wel heb je dan uiteraard best een CNG-tankstation in de buurt.

Versnellingsbak

Alleen de 1.5 TSI en 2.0 TDI van 150 pk laten je kiezen tussen een manuele versnellingsbak of automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Het verschil tussen de twee bedraagt 1.810 euro. Een meerprijs die te overwegen valt voor extra comfort in fileverkeer, maar de manuele zesbak doet het ook lang niet slecht. De 1.0 TSI doet het alleen met manuele zesbak, de 1.6 TDI met vijf verzetten. De 2.0 TSI en 2.0 TDI van 190 pk zijn alleen verkrijgbaar met de DSG7.

201905081356410213006.jpg

Uitrusting

De basisversie heet Active (vanaf 22.430 euro voor de berline, vanaf 23.310 euro voor de break) en beperkt zijn standaarduitrusting tot het minimum. Ambition (vanaf 23.810 euro voor de berline, vanaf 24.690 euro voor de break) voegt een regen- en lichtsensor toe, parkeersensoren achteraan, digitale radio en een automatische airco met twee zones. Style (26.445 euro voor de berline, 27.325 euro voor de break) voegt led-koplampen toe, zetelverwarming en een chiquere aankleding. De topuitvoering L&K (39.155 euro voor de berline, 40.035 euro voor de break) gaat voor de volledige uitrusting, met standaard rijstrookhulp, parkeersensoren vooraan, een achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare zetels, zetelverwarming achteraan, wifi, navigatie en een luxueuze aankleding.

Wij zouden kiezen voor de uitvoering Ambition, en die aanvullen met enkele betaalbare opties en packs. Het Ambition Comfort-pakket (390 euro) bijvoorbeeld, met onder meer zetelverwarming en elektrisch inklapbare spiegels; het Ambition Safety-pakket (865 euro), met rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning, achteruitrijcamera en adaptieve cruise control; het Ambition GPS-pakket (650 euro) met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto; en het Ambition Look-pakket (580 euro) met 16-duimsvelgen en parkeersensoren vooraan.

Ten slotte maken nog enkele functies van onze Octavia Combi een echte gezinswagen. Zoals USB-poorten en een stopcontact achteraan (155 euro), een variabele koffervloer (155 euro), een opbergnet voor de bagageruimte (60 euro), en Simply Clever-pakket met multimediahouder en uitneembaar vuilbakje (55 euro).

201905081356420215026.jpg

Onze keuze

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 6M Ambition, met metaalkleur, 16-duimsvelgen, Ambition Comfort-pakket, Ambition Safety-pakket, Ambition GPS-pakket, Ambition Look-pakket, stopcontact en USB-poorten achteraan, variabele koffervloer, opbergnet voor de bagageruimte en Simply Clever-pakket: 30.685 euro.

Tweedehands? Bekijk ook onze Skoda Octavia-zoekertjes