Koetswerk
Toyota brengt de Corolla terug naar ons land in drie versies: als Hatchback (vijfdeurs), Berline (vierdeurs) en als Touring Sports (break). Er is uiteraard een verschil in lengte tussen de drie modellen: de Hatchback is 4,37 meter lang, de Berline 4,63 meter en de Touring Sports 4,65 meter. Dat levert ook uiteenlopende koffervolumes op: 361 liter voor de Hatchback, 471 liter voor de Berline en 596 liter voor de Touring Sports. Let op: kies je voor de hybride 2.0, dan daalt het koffervolume in de Hatchback en Touring Sports naar respectievelijk 313 en 581 liter omdat de batterij op een andere plaats zit.
Wij zouden kiezen voor de breakversie, de Touring Sports. Die is niet alleen veel praktischer in gebruik, zijn meerprijs blijft bovendien beperkt tot zowat € 1.000. Die neemt wel iets toe in de duurdere uitvoeringen, maar dat weegt wat ons betreft niet op tegen het ruimere plaatsaanbod. De Berline zouden we links laten liggen: zijn motoraanbod is veel beperkter. Toyota zelf verwacht op onze markt ook veel meer van de Hatchback en de Touring Sports.
Motor
De Toyota Corolla schuift de dieselmotor aan de kant. Hij is alleen beschikbaar met bezinemotoren en niet-oplaadbare benzinehybrides. De Hatchback en Touring Sports doen het met de 1.2 Turbo en 1.8 hybride die we kennen uit de Toyota CH-R, maar krijgen er ook een nieuwe 2.0 hybride bij. De Berline stelt het op zijn beurt met een atmosferische 1.6 en de hybride 1.8.
Onze voorkeur gaat uit naar de hybride 2.0. Die kost qua aankoopprijs weliswaar flink wat meer dan de andere motoren (reken op zo’n € 2.000 meer dan de hybride 1.8 en € 4.000 tot € 5.000 meer dan de 1.2 Turbo, afhankelijk van de uitvoering), maar is soepeler en stiller dan de hybride 1.8 en sneller, zuiniger en fiscaal interessanter dan de 1.2 Turbo.
Versnellingsbak
Daar houdt Toyota de keuze simpel: kiezen voor een bepaalde motor is kiezen voor een specifieke versnellingsbak. De hybrideversies zijn steeds gekoppeld aan een continu variabele transmissie, de gewone benzinemotoren aan een manuele zesversnellingsbak. Goed om weten is dat het klassieke “koffiemoleneffect” bij de hybride 2.0 minder aanwezig is dan bij de hybride 1.8.
Uitrusting
Zoals bijna altijd bij de Japanse merken het geval is, is de optielijst beperkt. Wil je bepaalde zaken op je Corolla, zul je dus moeten kiezen voor een specifieke uitvoering. Er zijn er vier in totaal: Corolla, Dynamic, Style en Premium. De basisversie (vanaf € 22.450) krijgt standaard onder meer een automatische airco met twee zones mee, een cruise control, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning.
Dynamic (vanaf € 24.980) doet daar een achteruitrijcamera bij, digitale radio, en een mooiere aankleding. Op de optielijst staan navigatie en een Business Pack met onder meer een regensensor, draadloze lader voor je smartphone en parkeersensoren vooraan en achteraan. De uitvoering Style (€ 30.620) voegt het Business Pack toe aan de standaarduitrusting, samen met led-koplampen en een tweekleurig koetswerk. Ook hier staat navigatie in de optielijst. Premium (vanaf € 32.350) voegt tot slot navigatie toe, een dodehoekwaarschuwing, zetelverwarming, en een gedeeltelijk lederen bekleding. Een Luxury Pack met lederen zetels, head-updisplay en zetelverwarming achteraan, en een Experience Pack met panoramadak en audio-installatie staan op de optielijst.
Wij zouden kiezen voor de Dynamic-uitvoering, en die aanvullen met metaalkleur (€ 540) en het navigatiesysteem (€ 850). Het Business Pack kan daar eventueel nog bij. Goed om weten is dat Toyota het bij wijze van lanceringsactie nog tot en met eind april gratis aanbiedt.
Onze keuze
Corolla Touring Sports Dynamic 2.0 VVT-i Hybride e-CVT, met metaalkleur, navigatiesysteem en Business Pack: € 31.950
Tweedehands? Bekijk ook onze Toyota Auris-zoekertjes