Koetswerk
De Volkswagen T-Roc is een moeilijke auto om te plaatsen. Hij heeft heel wat gemeen met de compacte Polo – vooral binnenin – maar qua afmetingen parkeert hij zich eerder naast de Golf: 4,23 meter, tegenover 4,26 meter voor de Golf. De Tiguan (4,49 meter), Skoda Karoq (4,38 meter) en Seat Ateca (4,36 meter) zijn nog een stukje groter. De Seat Arona (4,14 meter) is dan weer kleiner, en bevindt zich in dezelfde grootteorde als de aanstormende Volkswagen T-Cross (4,11 meter).
Dat neemt niet weg dat het plaatsaanbod behoorlijk ruim is, zowel vooraan als achteraan. Dat geldt ook voor de koffer: die is 445 liter groot met de achterbank rechtop, en 1.290 liter groot met de achterbank neer. Dat levert een mooi vlakke laadvloer op, maar een verschuifbare achterbank of verstelbare rugleuning heeft de T-Roc niet.
Motor en versnellingsbak
In totaal zijn er vijf motoren beschikbaar op de Volkswagen T-Roc: drie benzinemotoren en twee diesels. Maar de beschikbaarheid hangt ook af van de uitvoering die je voor je T-Roc kiest. Het benzineaanbod begint bij de 1.0 TSI driecilinder van 115 pk in combinatie met een manuele zesbak, (basisuitvoering en Style). Daarboven staat de 1.5 TSI van 150 pk met cilinderuitschakeling, gekoppeld aan een DSG-automaat met zeven verzetten (alle versies) of met manuele zesbak (Style en Elegance). De topbenzine is de 2.0 TSI van 190 pk, met DSG-versnellingsbak en 4Motion-vierwielaandrijving, die alleen verkrijgbaar is in de topuitvoering Elegance.
Het dieselaanbod bestaat op zijn beurt uit de 1.6 TDI van 115 pk met manuele zesbak (basisuitvoering en Style), en de 2.0 TDI van 150 pk met DSG-automaat met zeven verzetten (alle versies) of manuele zesbak (Style en Elegance). Die laatste motor is er ook met DSG-automaat en 4Motion-vierwielaandrijving (Style en Elegance).
We blijven overtuigd van de 1.5 TSI uit de Volkswagen-groep, en dat lijkt ons ook in de T-Roc de meest aangewezen keuze voor de meeste klanten. Vergeleken met de 1.0 TSI is het prijsverschil van de 1.5 TSI met manuele bak verwaarloosbaar (€ 1.150 om precies te zijn), terwijl hij op papier gelijkaardige verbruiks- en uitstootcijfers voorlegt maar je in de praktijk wel meer longinhoud en soepelheid geeft. We zouden wel nog € 1.520 opleggen voor de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling om het rijgemak in file- en stadsverkeer te vergroten, maar de standaard manuele versnellingsbak doet het zeker ook niet slecht.
Uitrusting
De basisuitvoering van de T-Roc heet gewoon ‘T-Roc’ en begint vanaf € 22.120. Diens standaarduitrusting is correct, met airco, rijstrookhulp, een regensensor enzovoort, maar hij houdt de aankleding relatief karig. Voor € 2.620 extra kom je in de uitvoering ‘Style’ terecht, die niet alleen combineerbaar is met de meeste motorversies, maar de T-Roc ook wat mooier aankleedt. Bovendien voegt hij zaken als parkeersensoren en een adaptieve cruise control aan de standaarduitrusting toe.
Wie dan nog eens € 3.800 extra oplegt, komt bij de ‘Elegance’ uit. Die kleedt de T-Roc natuurlijk chiquer aan, voegt led-koplampen toe, sportzetels, een uitgebreidere audio-installatie, een digitaal instrumentenpaneel en digitale radio.
Wij kiezen de gulden middenweg, met de uitvoering ‘Style’. We vinken dan nog metaalkleur aan (€ 535) en het Travel-pakket (€ 1.670, omvat onder meer navigatie, digitale radio, verkeersbordherkenning, Apple CarPlay en Android Auto). Dat pakket verplicht je ook om het rijhulppakket te nemen (€ 1.290, bevat onder meer rijstrook- en filehulp, een dodehoekwaarschuwing en led-koplampen). Het winterpakket (€ 320) voegt onder meer nog verwarmde zetels toe. Een achteruitrijcamera (€ 245) lijkt ons ten slotte nog een handige optie.
Onze keuze
T-Roc Style 1.5 TSI DSG7 met metaalkleur, Travel-pakket, rijhulppakket, winterpakket en achteruitrijcamera: € 31.470
Tweedehands? Bekijk ook onze Volkswagen T-Roc-zoekertjes