Koetswerk
De XC40 maakt het je niet moeilijk: hij is er natuurlijk maar in één koetswerkversie. Die is 4,43 meter lang, en daarmee 26 centimeter korter dan de XC60, die op een ander platform staat. Deze XC40 legt qua afmetingen eigenlijk nipt de duimen voor de BMW X1 (4,44 meter) en de Volkswagen Tiguan (4,49 meter). Hij moet zijn Duitse concurrenten ook laten voorgaan als je naar het koffervolume kijkt: 460 liter voor de Volvo, 505 liter voor de BMW en maar liefst 615 liter voor de VW. Gelukkig is die koffer wel praktisch en moduleerbaar, en is de binnenruimte op niveau.
Motor
De Volvo heeft een ruim motoraanbod, dat binnenkort nog wordt uitgebreid met hybride en elektrische varianten. Het benzineaanbod begint bij een driecilinder in combinatie met een manuele zesbak, de T3, die 156 pk sterk is (vanaf € 30.400). Daarop volgen de T4 en T5, allebei gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De T4 heeft 190 pk en is voor- of vierwielaangedreven (vanaf € 36.700), de T5 heeft 247 pk, drijft altijd de vier wielen aan en is niet beschikbaar in de basisuitvoering (vanaf € 45.760).
Het dieselaanbod begint eveneens met het cijfer “3”: de D3 (vanaf € 32.950) is een viercilinder met 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een achttrapsautomaat. Hij is er ook met vierwielaandrijving, maar komt dan altijd met automaat (vanaf € 37.100). De krachtigste diesel is de 190 pk sterke D4, met automaat en vierwielaandrijving, vanaf € 40.100.
De benzinedriecilinder, de T3, lijkt volgens de eerste berichten de verwachtingen niet helemaal waar te maken. Dat hopen we snel zelf te kunnen ontdekken in een eerste test. Wel weet hij de vanafprijs van de XC40 stevig te drukken. Tenzij dat criterium van belang is in je beslissing, raden we daarom voorlopig de T4 aan, die ondanks zijn 190 pk geen rassprinter is, maar dat stoort niet: de XC40 mikt vooral op comfort. Wie veel kilometers maalt, doet met de basisdiesel niets verkeerd.
Versnellingsbak
De keuze tussen manuele versnellingsbak of automaat stelt zich alleen bij de D3. De versie met automaat kost je € 2.100 meer. Op de instapmotoren na biedt Volvo sowieso de meeste van zijn nieuwe modellen alleen nog met automaat aan. De keuze tussen zelf schakelen of laten schakelen maak je dus wanneer je de motor kiest. Goed om weten is dat de Volvo-automaten perfect hun werk doen bij een ontspannen rijstijl, maar niet graag worden opgejaagd.
Uitrusting
De basisuitvoering van de Volvo XC40 is al meer dan correct uitgerust, met rijstrookhulp en verkeersbordherkenning, een regensensor, digitaal instrumentenpaneel, snelheidsregelaar en led-koplampen. De Momentum-uitvoering kost € 2.250 meer en voegt er automatische airco aan toe, meer verstelmogelijkheden voor de zetels, een betere audio-installatie en parkeersensoren achteraan. Hij kleedt de XC40 ook iets netter aan. De topuitvoering heet Inscription, kost € 3.000 meer dan de Momentum-uitvoering en voegt onder meer een lederen interieur en mistlampen toe, naast een luxueuzere aankleding. R-Design is de sportieve uitvoering en begint vanaf € 41.950.
De degelijke standaarduitrusting vul je best aan met enkele optiepakketten in plaats van afzonderlijke opties. Zo vinden we het Business-pakket interessant (€ 2.350 op de standaarduitvoering, € 1.950 op Momentum en Inscription): het bevat navigatie, een betere audio-installatie, achteruitrijcamera met parkeersensoren en een elektrische kofferklep. Business Luxury (€ 2.900, niet op de standaarduitvoering) voegt daar heel wat opties voor de koffer aan toe, en zetelverwarming.
Nog het vermelden waard is het Intellisafe Pro-pakket (€ 1.560), dat een dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bevat, maar ook de Pilot Assist, Volvo’s semi-autonome rijhulp voor op de snelweg.
Onze keuze
XC40 T4 Momentum, met metaalkleur (€ 780), Business Luxury Line-pakket (€ 2.900), Intellisafe Pro-pakket (€ 1.560), Mirror-pakket (€ 400) en DAB+ (€ 310): € 45.120