Elektrische wagens worden geleidelijk aan betaalbaarder en aantrekkelijker, zoals blijkt uit de Kia EV3 en Skoda Elroq. Beide modellen hebben een vergelijkbaar prijskaartje en zijn zelfs soms goedkoper dan hun tegenhangers met verbrandingsmotoren!

Advertentie
Advertentie

Verschillen in formaat en design

Omdat smaken verschillen, gaan we geen voorkeur uitspreken voor het design van de Kia EV3 of de Skoda Elroq. Toch valt niet te ontkennen dat het ontwerp van de Zuid-Koreaanse SUV meer polariserend is dan dat van zijn Tsjechische concurrent. Wat we wél objectief kunnen vergelijken, zijn de afmetingen van deze twee elektrische SUV’s.

De Kia EV3 is 4,3 meter lang, 1,85 meter breed en 1,56 meter hoog. De Skoda Elroq daarentegen is 4,488 meter lang, 1,884 meter breed en 1,654 meter hoog. De elektrische Zuid-Koreaan is dus 18,8 cm korter, 3,4 cm smaller en 9,4 cm lager dan zijn Tsjechische rivaal – geen onbelangrijk verschil! Toch voelt het verschil in formaat binnenin nauwelijks aan; beide SUV’s bieden vergelijkbare binnenruimtes.

Advertentie
Advertentie

Meer schermen én knoppen in de Kia EV3

Het interieur van de Kia EV3 beschikt over een drievoudig digitaal schermsysteem. Dit omvat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, een 5,1-inch display voor de airco en een centraal scherm van 12,3 inch. Samen goed voor bijna 30 inch aan schermen, die optioneel nog aangevuld kunnen worden met een head-up display van 12,3 inch. Ondanks dit digitale arsenaal heeft Kia nog steeds enkele fysieke knoppen voor de bediening van de airco behouden.

Helaas kan de Skoda Elroq niet hetzelfde zeggen. De Tsjechische SUV moet het doen met hetzelfde 5-inch digitale instrumentenpaneel en 13-inch centrale scherm als zijn grotere broer, de Enyaq.

Desondanks zijn de technologische mogelijkheden van beide SUV’s grotendeels vergelijkbaar. Beide modellen bieden bijvoorbeeld draadloze connectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay. Bovendien beschikken ze over vergelijkbare rijhulpsystemen, al zijn die afhankelijk van de gekozen opties en pakketten.

(Bijna) even comfortabel in beide SUV’s

Zoals eerder vermeld, bieden de Kia EV3 en Skoda Elroq, ondanks hun verschil in formaat, een verrassend gelijkaardige binnenruimte. Met andere woorden: je zit overal goed in beide elektrische SUV’s. Toch heeft de achterbank van de Tsjechische SUV een klein voordeel. Dit is te danken aan zijn langere wielbasis van 2,766 m, vergeleken met “slechts” 2,68 m voor de Kia EV3. Dit voordeel wordt verder versterkt door de typische "Simply Clever" oplossingen van Skoda.

Naast de bekende paraplu en ijskrabber die in de portieren en brandstofklep verborgen zitten, biedt de Skoda Elroq een afneembaar opbergvak dat tussen de achterstoelen kan worden bevestigd. Ook beschikt hij over een opbergnet onder de bagageruimteafdekking, ideaal voor het opbergen van laadkabels – een handige oplossing gezien de afwezigheid van een “frunk”. Wat betreft bagageruimte heeft de Skoda Elroq een koffervolume dat varieert van 470 tot 1.580 liter. De Kia EV3 biedt een iets kleinere capaciteit van 460 tot 1.251 liter, maar compenseert dit met een frunk van 20 liter onder de motorkap, perfect geschikt voor een laadkabel. Praktisch.

Conclusie: ondanks het lengteverschil van 18,8 cm, staan beide elektrische SUV’s qua binnenruimte vrijwel op gelijke voet!

Advertentie
Advertentie

Iets meer actieradius voor de Kia EV3...

De Kia EV3 wordt voorlopig enkel aangedreven door een enkele elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 283 Nm koppel. Deze motor kan worden gecombineerd met twee verschillende batterijopties. In de Standard Range-versie beschikt de Kia EV3 over een batterij van 58,3 kWh, goed voor een maximale actieradius van 436 km. De Long Range-versie krijgt een batterij van 81,4 kWh, waarmee hij een indrukwekkende 605 km kan halen.

De laadcapaciteiten verschillen echter per versie. De Kia EV3 kan maximaal 100 kW laden in de Standard Range-versie en 120 kW in de Long Range-versie. Toch geeft Kia aan dat beide versies in staat zijn om de batterij in korte tijd op te laden: van 10% naar 80% in slechts 29 minuten (58,3 kWh) of 31 minuten (81,4 kWh). Bovendien biedt de Kia EV3 bidirectioneel laden, iets wat de Skoda Elroq niet kan.

Advertentie
Advertentie

… en laadvermogen voor de Skoda Elroq

De Skoda Elroq biedt daarentegen vier verschillende aandrijflijnen. Het instapmodel, de "50", heeft een batterij van 55 kWh gekoppeld aan een achterwielste motor van 125 kW (170 pk) en 310 Nm, waarmee hij tot 377 km rijbereik haalt. De Elroq 60 beschikt over een batterij van 63 kWh en een eveneens achterin geplaatste motor met 150 kW (204 pk) en 310 Nm, goed voor een maximale actieradius van 429 km.

De Elroq 85 is uitgerust met een krachtigere motor achteraan van 210 kW (286 pk) en 545 Nm, samen met een batterij van 82 kWh, wat resulteert in meer dan 579 km rijbereik. Voor wie nog meer wil, is er de Elroq 85 X, de enige variant met vierwielaandrijving dankzij twee motoren en een gecombineerd vermogen van 220 kW (299 pk). Deze versie biedt dezelfde actieradius van 579 km, maar is voorlopig nog niet beschikbaar om te bestellen.

Qua laadcapaciteit zet de Elroq ook sterke cijfers neer. De modellen met een 82 kWh-batterij kunnen in slechts 28 minuten van 10% naar 80% opladen dankzij een maximaal laadvermogen van 175 kW. De versies met een 60 kWh- en 55 kWh-batterij doen hetzelfde in slechts 25 minuten, met een respectievelijk maximaal laadvermogen van 165 kW en 145 kW.

Een uiterst spannend duel…

De Kia EV3 heeft dus een iets grotere actieradius, maar is iets minder krachtig dan zijn Tsjechische rivaal. De Skoda Elroq biedt daarentegen een (net iets) snellere laadcapaciteit, maar de verschillen beperken zich tot slechts enkele kilometers rijbereik en minuten oplaadtijd.

Achter het stuur blijven de twee SUV’s elkaar vrijwel volledig in evenwicht. Een belangrijk verschil is echter dat de Kia EV3 wordt aangedreven door de voorwielen, terwijl de Skoda Elroq wordt voortgestuwd door de achterwielen – of door alle vier de wielen in zijn 85 X-variant. Dit geeft de Skoda Elroq op dit moment een klein streepje voor qua veelzijdigheid.

Vanaf volgend jaar breidt Kia echter zijn aanbod uit met vierwielaangedreven varianten én zelfs een GT-versie van de EV3, waardoor dit verschil verdwijnt. Verder bieden beide SUV’s vergelijkbare niveaus van rijcomfort en geluidsisolatie.

Wat zijn de prijzen van de Kia EV3 en Skoda Elroq in 2025 in België?

De prijzen voor de Kia EV3 starten vanaf 36.890 euro voor de Standard Range-variant en vanaf 41.190 euro voor de Long Range-versie met een rijbereik van 605 km.

Momenteel zijn drie van de vier aandrijflijnen van de Skoda Elroq beschikbaar voor bestelling. Het instapmodel, de "50", heeft een startprijs van 36.490 euro, terwijl de Skoda Elroq 60 verkrijgbaar is vanaf 38.890 euro. Tot slot begint de prijs van de 85-variant van de Tsjechische SUV bij 44.190 euro.

Hoewel beide SUV’s standaard al rijkelijk zijn uitgerust, beschikt geen van beide modellen over een warmtepomp in de basisuitvoering. Bij de Skoda Elroq kost een warmtepomp 1.175 euro, terwijl dit een optie is van 1.000 euro bij de lagere uitrustingsniveaus van de Kia EV3. Daarnaast is de voorbereiding voor V2G, V2H en V2L (Vehicle-to-Grid, -Home, en -Load) bij de Kia EV3 een extra optie van 800 euro voor alle uitvoeringen.

De Kia EV3 heeft echter één belangrijk voordeel: hij wordt geleverd met een garantie van 7 jaar of 150.000 km, wat langer is dan wat Skoda standaard aanbiedt.

Conclusie: het draait uiteindelijk om persoonlijke voorkeur

Het is duidelijk dat het duel tussen de Kia EV3 en de Skoda Elroq buitengewoon spannend is! Ondanks zijn compactere formaat biedt de Zuid-Koreaanse elektrische SUV bijna dezelfde binnenruimte als de Skoda Elroq, al wint de Tsjechische SUV nipt op dit vlak. De Kia EV3 scoort punten met zijn grotere schermen en fysieke knoppen voor de klimaatregeling, maar verder zijn beide modellen qua technologie erg aan elkaar gewaagd.

Wat de aandrijflijnen betreft, is de Skoda Elroq iets krachtiger en laadt hij sneller op, terwijl de Kia EV3 een groter rijbereik biedt. Ook qua prijs heeft de Kia EV3 een lichte voorsprong, aangezien hij bij vergelijkbare prestaties en actieradius enkele duizenden euro's goedkoper is dan zijn Tsjechische concurrent. Maar dit alles valt of staat natuurlijk met hoe je aankijkt tegen het opvallendere design van de Kia EV3. Uiteindelijk is de keuze tussen deze twee overtuigende compacte elektrische SUV’s vooral een kwestie van smaak.