De Optima werkt langzaam maar zeker aan zijn succes in Europa: van minder dan 10.000 verkochte exemplaren tot bijna 17.000 in 2017. Om dat succes te blijven vasthouden, volgt er nu een kleine facelift voor de berline en de break.
Chromen radiatorrooster
Kia gebruikt uiteraard de klassiekers voor de facelift van een succesvol model: licht hertekende bumpers, nieuwe led-koplampen en een hertekend radiatorrooster. De tiger nose van de Optima krijgt een nieuwe chromen afwerking. Binnenin wordt ook het stuur hertekend.
1.6 T-GDi
Het motoraanbod wordt uitgebreid met een nieuwe turbobenzine, de 1.6 T-GDi. De nieuwe motor produceert 180 pk en is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, en past tussen de atmosferische 2.0 van 163 pk en de pittige GT (2.0 turbo van 245 pk). En dan is er natuurlijk nog de plug-inhybride.
1.6 CRDi
De andere grote wijziging is de aftocht van de 1.7 CRDi. Die maakt plaats voor een modernere 1.6 CRDi. De nieuwe zelfontbrander krijgt een selective catalytic reduction-systeem waardoor hij schoner moet worden en aan de Euro 6d-normen moet beantwoorden. Het vermogen en koppel nemen lichtjes af: van 141 tot 136 pk, en van 340 tot 320 Nm.
Nieuwe veiligheidsopties
Ook de elektronische rijhulp op de Optima wordt uitgebreid. Zo verschijnt er een vermoeidheidswaarschuwing, een automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie en automatische grootlichten. De Optima berline en Sportswagons zullen in hun gewijzigde versie in de showroom staan vanaf het derde kwartaal 2018.