Zin om te sporten?

Ken je de vorige Picanto nog? Een kleine kubus met lichtjes afgeronde hoeken. Kia heeft het ontwerp volledig uitgewist en is herbegonnen. Voor deze nieuwe Picanto trekt Kia alle registers open en presenteert het een stadswagen met sportievere allures. Samengevat: hij ruilt zijn functionele overall in voor een sportpak met een trendy en sexy look. Met de driedeursversie zal niemand nog lachen dankzij de dubbele uitlaat, een soort diffuser achteraan en een forse voorbumper. Deze driedeurs komt alleen in Europa op de markt, meer bepaald vanaf september in België.

Modern

De Picanto trekt niet alleen de kaart van een aantrekkelijke look, maar ook van hightechuitrusting. Voor een auto van dit segment, wekt de uitrusting verbazing: een halflederen bekleding, automatische klimaatregeling, een verwarmd stuurwiel (jawel), elektrische zijspiegels, iPod- en USB-verbinding, ... Kortom, het hele pakket. Ook de veiligheidsuitrusting mag gezien worden, met onder meer HAC (Hill Assist Control, waarmee je voorkomt dat je de bumper van je achterligger kust wanneer je op een helling vertrekt), zes airbags (waaronder een plofkussen voor de knieën van de bestuurder), elektronische stabiliteitscontrole (ESP, een optie van 500 euro), …

Vaarwel diesel

De vorige Picanto werd aangedreven door een pittige 1.1 dieselmotor. Die werd de deur gewezen. Maar is ons land niet heel erg op de diesel gericht? Klopt, maar de dieselversies floreren vooral in de hogere segmenten. Bij de stadswagens rijdt nog altijd 86 procent op benzine. De teerling is geworpen, het wordt dus een Picanto met een benzinemotor of geen Picanto. Voor de Belgen dan toch, want voor het buitenland heeft Kia ook een lpg-versie ontwikkeld.

Twee motoren

Het motorengamma blijft dus heel beperkt. We beginnen met een 1.0, gewapend met 69 paarden, drie cilinders en een CO2-uitstoot van maar 95 g/km. Wie meer vermogen wil, kiest beter voor de 1.2 met 85 pk. Meer inhoud en meer cilinders (vier), maar niet veel meer vervuiling: 100 g CO2/km. Alle motoren genieten van een start-stopfunctie (ISG in Kia-jargon) en manuele bak met vijf versnellingen. De 1.2 kan ook over een automaat met vier versnellingen beschikken. Het is wel goed om te weten dat de automaat de CO2-uitstoot vergroot tot 125 g/km. Alle versies hebben recht op de fiscale premie van 15 procent, behalve als je voor de automaat kiest.

Test op de weg

Kia nodigde ons uit voor een eerste test met de Picanto op de steile en drukke wegen rond Barcelona. Als je voornamelijk in de stad wil rijden (waarvoor de auto van nature uit bestemd is), dan volstaat de kleine eenliter. De driecilinder overtuigt op alle vlakken. Zowel het geluid als de trillingen worden goed gedempt en de krachtbron kan door zijn soepelheid hernemen bij lage toerentallen zonder dat je te veel moet schakelen. De 1.2 voegt extra kracht en polyvalentie toe, maar onmisbaar zijn die zaken niet tenzij je je vooral op grotere wegen verplaatst.

Onze testwagens scoorden goed op dynamisch vlak. De velgen met laag profiel vergroten de rijprecisie. Ondanks de kleine wielbasis rijdt de Picanto stabiel en is er al veel nodig om de achterkant uit balans te brengen. Het comfort is redelijk onder alle omstandigheden, met een gewillige schokdemping, geslaagde geluiddemping en goede rijpositie.

Wat de praktische kant van de Picanto betreft, waarderen we vooral dat de vier inzittenden genoeg ruimte hebben, ook achterin en ter hoogte van het dak. De koffer is 200 liter groot. Dat lijkt weinig, maar bevindt zich in de middelmaat van het segment. De opbergvakken zijn talrijk en praktisch, zeker de bergruimte onder de koffervloer. Tot slot verdient de tweedelige neerklapbare achterbank, die een vlakke laadvloer vormt, een applausje.

Prijzen

In België zijn er drie afwerkingsniveaus voorzien: Lounge, Fusion en Sense. De prijzen beginnen bij 7.990 euro. Opgelet, het gaat om een lanceringsaanbod en de federale premie van 15 procent is al afgetrokken. Vind je de Picanto vrij duur? Hou er wel rekening mee dat hij zeven jaar fabrieksgarantie krijgt en een behoorlijk volledig technologisch pakket.