Met zijn ladderchassis en zijn starre achteras is de huidige Kia Sorento tot erg aardige off-road prestaties in staat. Maar daardoor doet hij het op de gewone weg weer een stuk minder goed. Voor de volgende versie van de Sorento verandert Kia het geweer van schouder en vervangt het ladderchassis door een monocoque waarbij het zwaartepunt heel wat lager komt te liggen. Ook verrassend is dat het vanaf nu de voorwielen zijn die voor de aandrijving zorgen terwijl de achterwielen bijspringen wanneer het nodig is. Permanent integrale aandrijving is dus passé !
 

Verlengd
 

De nieuwe Sorento wordt een tiental centimeters langer waardoor er in de kofferruimte nog een zetelrij bijkomt. Overigens groeit die bagageruimte door de nieuwe achterklep met 15 %. Kia zet de modernisering verder met een Keyless Entry, heuvel-wegrijhulp en een panoramisch dak.

Drie motoren

Als benzineverbranders stelt Kia een 2,4 liter metende motor voor van 174 pk of een V6 van 3500 cc die 277 pk levert. De 2,2 l diesel produceert 197 pk en alle motoren kunnen aan manuele of automatische versnellingsbakken van 5 of 5 verhoudingen gekoppeld worden.