Smile

De designers van Mazda lieten zich door hun laatste conceptcars inspireren om de lijnen van deze Mazda 3 vast te leggen. Dit resulteert in een vloeiend en expressief lijnenspel dat een erg sportieve inslag suggereert. De voorzijde lijkt niet ieder zijn smaak te zijn, maar je kan niet ontkennen dat het de Mazda 3 de wereld met een glimlach tegemoet kijkt. Het profiel is gestrekt terwijl de achterzijde de sportieve lijn alleen maar bevestigt.

Een Focus als basis

Het platform van de Mazda 3 is dat van de Ford Focus en het is geweten dat dat een uitstekende basis vormt. De Mazda-ingenieurs hebben zich dan ook volledig op het rijplezier kunnen concentreren want ze weten dat de Europese klanten erg veeleisend zijn op dit gebied.

7 motoren

Mazda biedt niet minder als vier benzinemotoren aan. Starten doen we met de 1,6 van 105 pk die gemiddeld slechts 6,3 liter verbruikt, wat de beste score van het segment is. Als volgende zien we twee 2-liter’s verschijnen. De eerste levert 150 pk en wordt met een automatische bak uitgerust. De tweede is van de nieuwe generatie en wordt van een manuele bak voorzien. Bijzonder is wel dat hij een nieuw “Stop&Go”-syteem meekrijgt waarbij de tijd nodig om weer te starten met de helft wordt verminderd. Spijtig dat Mazda dit systeem niet voor de diesels heeft aangepast. Als topversie krijgen we de befaamde MPS die met zijn 2,3 turbo van 260 pk het asfalt kan doen smelten.
Maar in ons landje zal het grootste deel van de verkoop zeker naar de diesel gaan. Ook de fleet-markt heeft de Mazda 3 ontdekt waarbij de “kleine” 1,6 liter van 109 pk van bij PSA/Ford erg interessant lijkt. Met een uitstoot van 119 gr/km scoort hij jammer genoeg net 4 gr te hoog om van de prijsvermindering van 3% van de regering te kunnen genieten. Maar voor de rest niets dan lof over deze motor. Daarboven vinden we de 2,2 liter uit eigen huis die ook de Mazda 6 aandrijft. In de Mazda 3 kunnen we hem in twee vermogensvarianten krijgen: 150 en 185 pk. Toch is het spijtig dat geen van beide motoren aan een automaat kan gekoppeld worden. De 150 pk moet zich zelfs met een vijfbak tevreden stellen. Maar de 2,2 liter weet wel te overtuigen als het op koppel aankomt met respectievelijk 360 en 400 Nm !

Complete uitrusting

Mazda heeft de uitrustingslijst van de 3 behoorlijk dooreen geschud ! Zo is het nu bvb mogelijk om een geïntegreerde GPS te voorzien. Die werkt erg intuïtief en wordt net onder de voorruit op de ideale plaats gemonteerd. Jammer genoeg heeft hij toch wat te lijden onder een te klein scherm. Tussen de andere uitrusting vinden we voor de hand weg het RVM dat een voertuig in de dode hoek kan herkennen en de bestuurder met een auditief en een visueel signaal op de buitenspiegel verwittigt. Cruise control, automatische bi-zone airco, Bleuthooth en comptabiliteit met een iPod worden eveneens voorzien. Mazda geeft je de keuze tussen 6 uitrustingniveaus die met een beperkt aantal opties kunnen gecombineerd worden en staat eigenlijk een doorgedreven verpersoonlijking in de weg.
Wat de prijs betreft start de Mazda 3 Challenge aan 17.000 €. Voor de echt interessante modellen, de 1,6 diesel Active en de Active+ moet je 20.500 € en 22.100 € neertellen.

Aan het stuur op de bochtige wegjes van Lissabon

Voor onze test kozen wij uiteraard de versie die hier de meeste aandacht zal krijgen: de 1,6diesel. Het interieur ziet er gezellig uit en de gebruikte materialen zijn van uitstekende manufactuur, hoewel enkele Europese rivalen toch nog beter doen. De ronde instrumenten geven het geheel een sportief cachet en het multifunctionele stuur kreeg een erg intuïtieve lay-out. Nu we het toch over ergonomie hebben kunnen we gelijk zeggen dat alles goed in de hand valt en bvb de bediening van het infotainment-systeem ideaal geplaatst werd. In het interieur vinden 4 personen makkelijk plaats inclusief de bagage.
De kleine 1,6 liter is zoals steeds soepel en beschikbaar en zorgt voor goede prestaties. De 5-bak is dan wel goed gespreid maar met een 6-bak zouden de gangen korter kunnen worden waarbij het dynamisme erop vooruitgaat terwijl de economie ook gediend is. Het onderstel verdient niets dan lof terwijl het de confrontatie met enkel beenharde pseudosportievelingen zeker aankan. Deze uitgekiende evenwichtigheid bezorgt de auto een verbazende levendigheid. Putten en bulten worden zonder vorm van proces weggewerkt en bezorgen de auto een uitstekend rijcomfort. Als tweede motorisatie voelden we de 2,2 liter diesel van 150 pk aan de tand. Deze reageert erg levendig en levert zijn vermogen op een verbazend lineaire manier. Hij verricht zijn taak erg stil en soepel en kan alle rijstijlen aan, terwijl hij voor geen hindernis uit de weg gaat. Ondanks het hogere gewicht op de vooras, verstoort hij het neutrale evenwicht van de Mazda 3 op geen enkele manier.
Er valt dus weinig af te dingen op deze Mazda 3. Uiteraard is niet alles perfect. Maar de verschillen in kwaliteit van de kunststof, een wat te lichte stuurinrichting die het formidabele onderstel niet helemaal ondersteund en enkele rolgeluiden naargelang de ondergrond kunnen onze goede indruk toch niet teniet doen.