Al van bij de eerste blik is duidelijk dat de derde generatie van de Soul trouw blijft aan het monolithische en kubusvormige design van zijn voorgangers. Toch wordt zijn stijl nog wat specialer, onder meer dankzij fijne lichtblokken die hem een priemende blik geven. Net zoals de huidige generatie zou de nieuwkomer in Europa enkel nog verkrijgbaar zijn in een elektrische versie.
64 kWh
Goed nieuws voor bestuurders met ‘rijbereikangst’: de Soul EV grijpt deze generatiewissel aan om zich de dikste batterij aan te meten van zijn onlangs onthulde broer Niro EV, die tot 64 kWh aan stroom kan opslaan. Daarmee wordt het rijbereik van de nieuwe Soul EV minstens dubbel zo groot als dat van de huidige generatie, die nog een accu van 30 kWh gebruikt. Kia bevestigt nog niet wat het officiële rijbereik is van deze nieuwe generatie, waarvan de homologatie nog niet rond is. Op de WLTP-cyclus zou het echter rond de 450 kilometer moeten schommelen.
395 Nm
De Soul EV neemt trouwens ook de krachtigste elektromotor over van de Niro EV. Die ontwikkelt een vermogen van 204 pk en een koppel van 395 Nm. De Soul EV wordt gebouwd in Korea, in de fabriek van Gwangju, en belooft nu al in de lente van 2019 op de Europese markt te komen.